האם צלילה הינה פעילות גופנית?

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: ד"ר איתי זיו

מספר העוסקים בצלילה בישראל (אך גם בעולם) עלה באופן מהותי בשנים האחרונות. אך האם עיסוק בספורט זה יביא לשיפור ביכולות הגופניות שבאה לידי ביטוי בשיפור מרכיבי הכושר הגופני השונים לרבות: סיבולת לב ריאה, כוח שרירים, גמישות ועוד.

 

בטרם נענה על שאלה זו, חשוב לציין את הנקודות הבאות

  • בצלילה המתבצעת עם בלונים של אוויר דחוס בים מופעל על הגוף לחץ העולה ככול שעומק הצלילה גדול יותר. לדוגמא: צלילה בעומק של 5 מטר מפעילה לחץ משמעותי פחות מאשר צלילה של 30 מטר. למרות לחץ זה לא יחול שיפור במרכיבי הכושר השונים שצוינו לעיל
  • בעת הצלילה נעזרים במאזן ציפה המסייע לשמור ולאזן את הגוף במים ללא תנודות חדות מעלה ומטה. (דבר העלול להיות מסוכן בעומקים גבוהים)מאזן הציפה הינו אחד הגורמים לכך שמידת השימוש בגפיים העליונים והתחתונים יהיה נמוך יותר מכיוון שנדרש פחות איזון של הגוף במים
  • הסנפירים המאופיינים במשטח רחב מסייעים רבות בתנועתיות הנדרשת בצלילה ומספר התנועות הנדרש ברגליים בעת צלילה עם סנפירים נמוך משמעותית לעומת מצב שבו האדם צולל ללא סנפירים
  • מידת השימוש בגפיים העליונים (הידיים והכתפיים) נמוכה בעת הצלילה.
  • החליפה המסייעת לשמור על חום הגוף, חשובה במיוחד כשהמים קרים, אך בשל כך הגוף נדרש פחות לחמם את עצמו ומשתמש בפחות קלוריות לפעולה זו.
  • זמן הצלילה הממוצע הינו כ- 50-25 דקות וככול שהעומק רב יותר, זמן הצלילה מתקצר.

האם הצלילה משפיעה על שיפור בחילוף החומרים בגוף (BMR)?

חילוף החומרים מושפע רבות ממידת המסה השרירית, מידת אחוזי השומן, תזונה, גיל, מין (גבר או אישה). לגברים חילוף החומרים מהיר יותר), סוג הפעילות הגופנית המבוצעת, תדירותה ודרגת הקושי בה מתבצעת ועוד.

עצימות הפעילות הגופנית בצלילה נמוכה במיוחד, מספר התנועות המבוצעות מתחת לפני המים לא רב. הציוד הנלווה, בעיקר הסנפירים ומאזן הציפה משפיעים על ההפחתה במספר התנועות המבוצעות בעת הצלילה ובד בבד על חילוף החומרים שכמעט ואינו מושפע.
מספר הקלוריות שנעשה בו שימוש בעת צלילה הנמשכת כ- 30 דקות עשוי להסתכם בעשרות קלוריות (תלוי במשתנים שהוזכרו קודם ולכן זניח.

 

תחושת הרעב שלאחר הצלילה

בעת היציאה מן המים ישנה תחושת רעב מוגברת בדרך כלל. הסיבה לכך אינה מספר הקלוריות שנעשה בו שימוש בעת הצלילה או דרגת העומק שבה התבצעה הצלילה, אלא הצורך של הגוף לחמם את עצמו. אי לכך, אכילה מופרזת לאחר צלילות (בעיקר במים קרים) עלולה להביא להשמנה בשל העלייה במספר הקלוריות הנכנסות לעומת מספר הקלוריות היוצאות.

הידעת? פעילות גופנית באקלים חם או באקלים קר עשויים להיות שווים מבחינת ההוצאה הקלורית, מכיוון שבשניהם הגוף נדרש להחזיר את עצמו למצב של הומיאוסטזיס (תהליך ביולוגי שבו גוף חי שומר על יציבותו הפנימית).

לסיכום

הצלילה אינה מהווה תחליף לפעילות גופנית מכיוון שדרגת הקושי בה מתבצעות התנועות נמוכה במיוחד. כמו כן קצב הלב בעת הצלילה נמוך ולא יגרום לשיפור במערכת לב ריאה וההשפעה על חילוף החומרים זניחה במיוחד ולא משמעותית.

 

*ד"ר איתי זיו – סגן מנהל בית הספר שיאים במרכז הבינתחומי לספורט באוניברסיטת תל אביב, מנהל תחום קורסי מדריכים למועדוני בריאות וכושר. לאחרונה הוציא לאור את הספר (אנציקלופדיה) בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון