יש כזה או אין דבר כזה השמנה שהיא בריאה

05.03.2015 | מירב קרמין

 

בטח שמעתם מישהו אומר "אני שמן אבל בכושר". מספר מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שהצהרה זו יכולה להיות נכונה . אבל סקירה חדשה של מחקרים קיימים שפורסמה השבוע בכתב עת Annals of Internal Medicine, עשויה לשים קץ לטעות.

 

"השמנה בריאה" היא רק מיתוס, עורכי המחקר אומרים

מדענים יודעים שאנשים בעלי עודף משקל יכולים להיות מה שהם מכנים "בריאים מבחינה מטבולית" משמעות הדבר היא שלמרות שיש מדד גבוה של מסת גוף , או BMI , מישהו יכול להראות צר, עם לחץ דם תקין ורמות כולסטרול נמוכות, ועדיין בסיכון לפתח סוכרת. גם ההפך נכון ; אנשים רזים יכולים להיות מטבולית לא בריאים, עם לחץ דם גבוה , כולסטרול גבוה ושומן שמצטבר רק סביב המותנים , שהוא סיכון ידוע למחלות לב.

זה סוג של פרדוקס המדגיש את המורכבות של מערכת היחסים בין המשקל והתמותה.
הרבה גורמים משפיעים על בריאות הלב וכלי הדם של אדם, בינהם המשקל.

החוקרים העריכו שמונה מחקרים , שכללו סך של יותר מ 60,000 משתתפים. בכל המחקרים נרשמו BMI של המשתתפים והמצב המטבולי שלהם, כמו גם כל אירועי לב וכלי דם קטלניים או לא קטלניים, כמו התקף לב.

אנליסטים מפצלים את המשתתפים לחמש קבוצות

– משקל לא בריא מבחינה מטבולית ונורמלית

– מטבולית לא בריא וסובלים מעודף משקל

– מטבולית לא בריא והשמנה יתר

– סובלים מעודף משקל אך בריא מבחינה מטבולית

– שמן אך בריא מבחינה מטבולית

 

לאחר מכן הם השוו את מספר אירועי לב וכלי דם בכל אחת מהקבוצות הללו עם הקבוצת השליטה: מדגם של משקל נורמלי, אנשים בריאים מבחינה מטבולית.

התוצאות

כפי שהם צפויים, החוקרים מצאו כי בקבוצת השליטה – המשקל הנורמלי, אנשים בריאים מבחינה מטבולית – היו בה אירועי הלב וכלי הדם הקטן ביותר מכל הקבוצות.

הם גם מצאו כי להיות לא בריאים מבחינה מטבולית מעמיד אותך בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, אפילו אם אתה בטווח ה-BMI הנורמלי. למעשה, לאנשים רזים לא בריאים מבחינה מטבולית היה את אותו הסיכון כמו קבוצת השמנת יתר מטבולית לא בריאה. בטווח הקצר.

אולי מפתיע יותר היה שהם מצאו הבדל קטן בסיכון למחלות לב בין אנשים סובלים מעודף משקל בריאים מבחינה מטבולית (לדוגמא אנשים עם אובר משקל שמתאמנים עם מאמן כושר אישי ) ואנשים במשקל נורמלי ובריאים מבחינה מטבולית . הדבר היה נכון גם עבור אנשים שמנים בריאים מבחינה מטבולית.

אז למה הם אומרים השמנה בריאה היא מיתוס?

כי כאשר חוקרים בדקו באופן ספציפי במחקרים שעקבו אחרי המשתתפים במשך 10 שנים לפחות , זה הראה שקבוצת שמנים בריאה מטבולית , הייתה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועי לב וכלי דם בהשוואה לאלו של משקל תקין.

 

לכל מחקר אזהרה מאחר והמדענים לא יכלו לשלוט בנתונים שעלולים להשפיע על התוצאות. המחקרים נותחו על ידי המדענים הללו לא תמיד יש להם מידע מספיק על המשתתפים "התנהגויות בריאות , כגון מה שהם אכלו או אם הם עישנו, אם התאמנו עם מאמן כושר אישי או שלא, ולא לאסוף נתונים על המשתתפים פוגע בדיוק התוצאות" עלייה במשקל לאורך זמן. בנוסף, לא כל קבוצת גיל הייתה מיוצגת באופן שווה במחקרים אלה.

 

עודף משקל ישפיע על הגוף שלך , גם אם הנזק אינו נראה לעין כעת , עורכי המחקר אומרים. ואנשים במשקל נורמלים לא צריכים לשקול את עצמם בריאים ללא בדיקת הכולסטרול, לחץ הדם שלהם ואת רמות הגלוקוז.

 

"השמנת יתר לוקחת אגרה על בריאותם ורווחתם של אמריקאים רבים. ג'יימס היל והולי וויאט כתבו במאמר מערכת נלווית למחקר.

לא לחיות ברמה של השמנת יתר היא צעד חשוב לקראת ההחלטה מה הדרך הטובה ביותר להשתמש במשאבים שלנו והרצון הפוליטי שלנו כדי לפתח וליישם אסטרטגיות כדי להילחם במגיפת ההשמנה".

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון