הסיבות לאי התמדה בפעילות גופנית

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: ד"ר איתי זיו

"אין לי זמן", "אני עייף מאוד", "פעילות גופנית משעממת אותי", התחושה לאחר האימונים הראשונים לא נעימה", " אין מועדון כושר בקרבת מגורי" מהווים רק רשימה חלקית של תירוצים השכיחים אצל אנשים שאינם מתמידים בביצוע פעילות גופנית ו/או לחילופין התחילו ולאחר תקופת זמן מסוימת הפסיקו.

מסתבר שאוכלוסייה לא מעטה מתקשה להתמיד בפעילות גופנית בתקופה ארוכה בחיים וזאת למרות שהוכח מעל לכל ספק ברבבות מחקרים שלפעילות הגופנית חשיבות מכרעת בשמירה על הבריאות, בהעלאת הויטאליות, בתפקוד יומיומי טוב יותר, בשיפור מהותי של ההופעה האסתטית ועוד.

אם כך אילו הן הסיבות העיקריות שבגינן מתקשים אנשים בני כל הגילאים להתמיד בפעילות גופנית?

משך זמן הפעילות – מסתבר שכשהאימון ממושך במיוחד, מעל 60 דקות יש לכך השפעה על יכולת ההתמדה בפעילות הגופנית. מעניינת העובדה שמרבית המתאמנים עשויים להסתפק בפעילות גופנית שלא עולה על 60 דקות, או לכל היותר 75 דקות.
למרות זאת מסיבות שונות מתאמנים שאינם מקצועיים מבצעים לעיתים אימונים ממושכים שלעיתים קשה להתמיד בביצועם לתקופה ארוכה (שנים רבות). כשמדובר בספורטאים בהחלט מקובל לבצע אימונים ממושכים (לעיתים 3-2 שעות ביום!), אך כשעוסקים במתאמן 'מן השורה' הרי שניתן להסתפק באימונים קצרים יותר שיתרמו במקרים רבים להתמדה בפעילות הגופנית.
במקרה זה ניתן להקדיש לאימון האירובי 40-25 דקות ולאימון האנאירובי (הכוונה לאימונים המתבצעים כנגד משקולות, מכונות כוח, משקל גוף, אביזרי עזר וכדומה) 40-30 דקות.
הזמן המוקדש לכל סוג של פעילות תלוי בעיקר במטרת המתאמן, מצב בריאותו ועוד.

אינטנסיביות האימון

אימונים אינטנסיביים מדי אינם מומלצים למתאמן 'מן השורה'. ישנו קשר בין מידת העצימות של האימון להתמדה באימונים. לדוגמה: אימון אנאירובי המבוצע כנגד משקלים גבוהים, בזמני מנוחה קצרים בין המערכות, תוך יישום שיטות אימון ייחודיות (שתורמות להעלאת עצימות האימון במיוחד), עלולות לגרום לכאבי שרירים מאוחרים ב- ב- 72-24 שעות שלאחר האימון.
הכאבים הללו המופיעים באופן קבוע לאחר אימונים אנאירוביים, עלולים בהחלט להשפיע על יכולת ההתמדה. הדבר שכיח במיוחד כשהמתאמן טרם סיגל את מערכות גופו השונות לעומס הרב שהוא מפעיל באימון.

אגב, תופעה זו של כאבי שרירים מאוחרים מתרחשת אצל מתאמנים מתקדמים. אזי במקרה זה לא תחול השפעה על יכולת ההתמדה בפעילות הגופנית!

כשמדובר בפעילות אירובית, ההתייחסות הנה לדופק. דופק גבוה במיוחד בפעילות האירובית (מעל 75% מהדופק המירבי המוגדר כ- 220 פחות הגיל לגברים ו- 226 פחות הגיל לנשים) אינו מומלץ למתאמנים לא מיומנים שלהם מטרות אימון מוגדרות והנם מסוגלים להתמיד במשך תקופה ארוכה באימון כה אינטנסיבי.

למותר לציין שאימון ברמה גבוהה במיוחד (85%-80% מהדופק המירבי ויותר) עלול גם הוא להביא לכאבי שרירים ותחושות לא נעימות נוספות שבהחלט עלולות להשפיע על ההתמדה בפעילות.

שעמום במהלך ביצוע האימון

אימון אירובי או אימון אנאירובי שאינו מבוצע בהתאם לצרכי האדם והאדם אינה נהנה בביצועו גורם לשעמום די מהר (לעיתים לאחר מספר אימונים בודדים). במקרה זה חשוב לאתר את הבעיה כבר בתחילת האימונים אילולא כן המתאמן יפסיק את הפעילות ויחול קושי לא מועט להחזירו לשגרת האימונים.

למותר לציין שכיום ישנן עשרות אפשרויות לשיפור הוכשר הגופני (לרבות עיסוק בספורט אתגרי) ואימון שאינו מהנה את העוסק בו נדון לכשילון. בנוסף חשוב במיוחד לציין שכשהאדם אינו נהנה מהפעילות הוא יבצעה במקרים רבים באופן לא אפקטיבי.

אי השגה של מטרת אימון מסוימת אחת או יותר

שיפור כושר גופני, הופעה חיצונית טובה יותר, הפחתה במשקל, שיפור מצב בריאותי ועוד הנם מטרות שכיחות של רבים מהמתאמנים הפוקדים את חדר הכושר, אך במידה ומטרת האימון לא מושגת לאחר פרקי זמן כשבועות או חודשים עלולה להיות לכך השפעה על ההתמדה בפעילות. במרבית המקרים הבעייתיות הנה בסוג האימון הנבחר ובאינטנסיביות בו הוא מתבצע.
הרי שניתן 'להתאמן' במשך שנים רבות ולא לשפר תפקוד של מערכת גופנית זו או אחרת. ניתן להרים משקולות מדי יום ועדיין לא יבחינו בשינוי בהופעה החיצונית אצל אותו מתאמן ועוד. מעניינת העובדה שכמדובר בשיפור ההופעה החיצונית למשובים הניתנים מהאנשים הקרובים למתאמן השפעה על מידת ההתמדה (רבה יותר).

חוסר נוחות והנאה בעת ביצוע הפעילות הגופנית

פעילות גופנית מסויימת עשויה להתאים מאוד לאדם אחד, אך לא להתאים כלל לאחר מסיבות רבות.
חשוב לבחור פעילות גופנית בה האדם מרגיש נוח מכול הבחינות. לדוגמה: מתאמן כבד משקל הבוחר להשתתף בשיעור אופני סטודיו (מכונה "ספינינג") עלול לסבול מלחץ על עצמות האגן ואי נוחות בעת ביצוע הרכיבה על האופניים.

במקרה זה מומלץ לבחור פעילות אחרת. ברם, גם אישה בעלת עודף משקל הבוחרת להשתתף לדוגמה בשיעור 'עיצוב הגוף' בסטודיו עלולה לחוש שלא בנוח מכך שהיא יוצאת דופן בקבוצה, חלק מהתרגילים ייתכן שאינה מסוגלת לבצע מסיבות שונות וכדומה.

סביבה לא תומכת

כשסביבת המתאמן אינה תומכת באורח חייו לרבות באימונים המתבצעים באופן קבוע הדבר לא פשוט כלל ועיקר. לדוגמה, בחורה בת 23 הפוקדת את מועדון הכושר 4-3 פעמים בשבוע, אך היא היחידה המתאמנת במשפחתה. כמו כן בני המשפחה כולם סובלים מעודף משקל, אף לא אחד מהם מבצע פעילות גופנית, התזונה בבית רחוקה מלהיות איכותית, חלקם מעשנים, אין תרבות של אורח חיים בריא ועוד. הרי שבמקרה זה ישנה השפעה גם על מידת ההתמדה הפוטנציאלית – נמוכה יותר.

זמינות המכשור בחדר הכושר

אימונים אנאירוביים המתבצעים בשעות השיא בחדר הכושר (21:00-19:00 בדרך כלל ) לעיתים עלולים להיות לא אפקטיביים דים. במקרה זה בכל מכשיר מתאמנים מספר מתאמנים, ישנו צורך בהפסקה ארוכה מדי בין מערכה למערכה, דבר הפוגע באפקטיביות האימון.
כל זאת גורם לאי השגה של מטרות האימון בתקופת הזמן שהוקדשה והתוצאה השפעה על ההתמדה. במקרה זה מומלץ לבחור באימונים בשעות שפחות עמוסות בחדר הכושר ואם אין בריריה, לבחור אימונים בהם לא נעשה שימוש במתקנים הפופולאריים במיוחד.

מזג אוויר

במידה והאדם לא מנוי במועדון כושר למזג האוויר עלול להיות גם השפעה על מידת ההתמדה. בחודשי הקיץ החמים בהם מומלץ לבצע פעילות גופנית בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות או הערב לא אחת ניתן להבחין שאנשים פוסחים על האימונים מסיבות שונות שהוזכרו קודם לכן. במקרה זה חשוב לבחור גם בפעילות חלופית אותה ניתן לבצע בבית. לעיתים ניתן להמליץ על רכישת מכשיר אירובי לשימוש ביתי.

אימונים בבית

קשה להתמיד ללא מסגרת מסודרת. כשהאימונים נערכים בבית, ללא הדרכה מקצועית, בדרך כלל ללא שותפים לאימון, עם ציוד לא מקצועי (העלות של ציוד מקצועי כפי שקיים בחדר כושר – גבוהה מאוד). במקרה זה בהחלט ישנה השפעה על ההתמדה בפעילות. כמו כן כשמתאמנים לבד ישנו קושי לבצע תרגילים מסוימים שמומלץ להיעזר בהם בבן זוג לאימון, או ליישם שיטות אימון מסוימות ועוד. כל זאת משפיע על השגת מטרות אימון ובד בבד על יכולת ההתמדה בפעילות.

נסיעות לחו"ל

קטיעת רצף האימונים בקביעות משפיע על אופן השגת המטרות. מתאמנים הנוסעים באופן קבוע לחו"ל חייבים לסגל לעצמם מסגרת של פעילות גופנית בחו"ל. אילולא כן מה שהושג במסגרת האימונים בארץ לא ישמר (לא ניתן לצבור כושר גופני וכבר לאחר מספר ימים תחל ירידה עקיבה ביכולת הגופנית ).

מחלה או פציעה

הפסקת תדירות ביצוע הפעילות הגופנית או לחילופין הפחתת מספר האימונים השבועי בשל כך בהחלט עלולה להשפיע על מידת ההתמדה – נמוכה יותר. לפעמים ההפסקות ממושכות, אזי החזרה לא פשוטה כלל ועיקר הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה המנטלית.
במקרה זה מומלץ במיוחד להיוועץ עם איש מקצוע.

לסיכום, על מנת לאמץ את הפעילות הגופנית כדרך חיים חשוב להביא בחשבון את המצוין לעיל ולשקול אחת (או יותר) מהאפשרויות שהוצעו לרבות: קיצור זמן האימון, גיוון האימון במידת הצורך, אינטנסיביות אימון לא גבוהה מדי (אלא אם כן מדובר במתאמן חובבן או מקצוען שמטרתו הנה ספורטיבית) וכדומה.

 

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון