יציאה לפנסיה – הזדמנות לצמיחה

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: תלמה מאסטרו

המבקש בבגרותו להגשים את המשאלות והתקוות של גיל נעוריו, לעולם משלה את עצמו. כל עשור שנות חיים מזמן הזדמנויות משלו, תקוות משלו, מאוויים משלו — יוהן וולפגנג פון גתה

היציאה לפנסיה היא שינויי משמעותי בחיים. חלק לא מבוטל מהזהות העצמית הושקע במשך שנים בעבודה שכללה סדר יום מסוים, מפגש עם עמיתים, עניין, מעמד ועוד. יום בהיר אחד כל זה מסתיים. זהו שינוי דרמתי שיכול להיתפס כמעבר מעשיה לחוסר מעש או כהזדמנות לצמיחה.

מחקרים מראים שאנשים שהשכילו להבין שהיציאה לפנסיה היא ההזדמנות ולהיערך לקראתה זכו לאיכות חיים משופרת בשלב החדש של החיים.

 

הפרקטיקום

הזדמנות לצמיחה נשמעת יפה, אבל לא תמיד ברור איך ליישם אותה. איך יודעים מה לעשות? איך אדם שבמשך עשרות שנים היה שקוע בנושא מסוים יודע מה מעניין אותו? איך מפתחים תחומי עניין חלופיים? איך מטפחים קשרים משפחתיים וחברתיים? איך יוזמים מעורבות קהילתית? איך שומרים על כושר גופני ומיני?

ויליאם ברידג'ס מתאר בספרו "מעברים והתחלות חדשות" תפיסה הרואה את ההתמודדות עם שינוי כתהליך טבעי של התפתחות אישית. על פי התיאוריה שפיתח, ניתן לראות את היציאה לפנסיה כשינוי שהוא הזדמנות לצמיחה.

את זאת ניתן לעשות על ידי שינוי תפיסה פנימי, המורכב משלושה שלבים

שלב 1: באופן כמעט פרדוקסלי, השאיפה להתחלה חדשה מתחילה בסיום. כדי להתחיל משהו חדש, צריך קודם כל לסיים את התקופה הקודמת. במקרה של יציאה לפנסיה, צריך לסגור את תקופת העבודה המקצועית. הסגירה כוללת בתוכה את המרכיבים המעשיים של סיום בפועל של העבודה, מילוי טפסים, מסיבות פרידה וכו' אבל גם את הפרידה מהתקופה הזו ברמה האישית והאינטימית. על האדם לוותר על השלב הקודם, עם כל המשתמע מכך, השגרה, המוכרת והמעמד.. סיומים הם קשים, אך ניתן ללמוד איך לרכך אותם ולעבור אותם ביתר קלות.

שלב 2: הפרידה מתקופת העבודה המקצועית משרה בלבול וחוסר ודאות. זהו למעשה פסק זמן בחיים שבו כבר לא הולכים לעבודה אבל גם לא ידוע לאן כן הולכים. תקופה זו מאופיינת בתחושת ריקנות וחוסר מעש שנובעים מעזיבת החלק הקודם של החיים ולעיתים אף הסתכלות אחורה על כל העשייה של חיינו כחסרת חשיבות ומשמעות. אין צורך להילחם בתחושת הבלבול וחוסר הוודאות, אלא להיפך – לקבל אותה על מנת לעשות את העבודה הפנימית שנחוצה בשביל לצלוח את המעבר.

שלב 3: באופן פרדוקסאלי, במסע הזה מגיעים להתחלה רק בסוף. בשלב הזה יתחילו לצוץ רעיונות לעתיד ולציידים יעלו מחדש רגעים בחיים בהם היינו מאושרים. על מנת להגשים את המאווים, על האדם להבין מהם החוזקות והמשאבים שעומדים לרשותו. כישורים אלו הם שימריצו אותו קדימה בתנאי שהגורמים המעכבים מנוטרלים. התחברות אל הצדדים החיוביים ונטרול הצדדים החלשים סוללים את הדרך להגדרת החלומות ולהגשמתם. כשרוקמים חלום ומתחילים להגשים אותו נוצר גם חיבור מחודש אל עצמנו ותחושת ביטחון וכוח מחודשים.

 

אפשור מציעה אימון אישי

רגיש וקשוב לאנשים הנמצאים במגוון צמתים וביניהם היציאה לפנסיה. האימון מתרכז בתהליך של עצירה והתבוננות פנימית וחיצונית על השינוי המתרחש, במטרה לאפשר ראייה נכונה יותר של מסע החיים ופיתוח כלים למעברים מוצלחים.
חבילת האימון כוללת את הבנת המשמעות של היציאה לפנסיה, בניית תוכנית פעולה מפורטת לסיום שלב העבודה הקודם, התבוננות על שלב הביניים תוך זיהוי הרגלים המעכבים ורכישת הרגלים מקדמים ופיתוח כישורים אישיים בהתאם לצורך, הגדרת ההתחלה החדשה שלאחר היציאה לפנסיה ובניית תכנית פעולה מפורטת להגשמתה. ינתן ליווי שוטף ביישום התוכנית בהתאם לצורך.
במעגל החיים – ההתחלה היא סוף והסוף הוא התחלה.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון