פעילות גופנית לחולי טרשת נפוצה

05.03.2015 | מירב קרמין

מאת: ד"ר איתי זיו

פגיעה בראייה, ביכולת החשיבה, ניוון שרירים, ירידה ביכולת התפקודית ובאופן ביצוע פעולות רצוניות פשוטות ביומיום, ירידה ביכולת התנועתיות ממקום למקום, תשישות, הרעה בתפקוד המיני ועוד מהווים רק רשימה חלקית תסמינים האופייניים לחולי טרשת נפוצה.
מחלה זו כרונית וקשה במיוחד ומאופיינת בפגיעה בתפקוד מערכת העצבים והמוח, אזי מתרחשת מוגבלות בתנועה שעלולה להפוך לנכות של ממש. השימוש בשרירי השלד (השרירים הרצוניים) נעשה קשה עם חלוף הזמן ובמידה והחולים לא יטופלו על ידי פיזיותרפיסט, השימוש בשרירים צפוי להיות בעייתי עוד יותר.
פעילות גופנית מתאימה תתרום באופן מהותי לשיפור תפקודם של הלוקים במחלה זו. במקרה זה יש להתמקד בתרגילים הכוללים שיפור ביכולת שיווי המשקל, שיפור בכוח סטטי (תרגילים המתבצעים ללא תנועה של המפרקים והשרירים) וכוח דינאמי (תרגילים המתבצעים עם תנועה של המפרקים והשרירים), תרגילי גמישות שונים ומגוונים, שיפור היציבה, וכן תרגילים לשיפור יכולת ההליכה ועוד.

מהמחקרים עולה שלחולי טרשת נפוצה מומלץ לבצע את הפעילות הגופנית האירובית על אופניים ואת הפעילות האנאירובית (המאופיינת בביצוע תרגילי כוח שונים כנגד משקל גוף, אביזרי עזר, משקולות, מכונות ייעודיות וכדומה) בישיבה, עקב חוסר שיווי המשקל בקרבהחולים. כמו כן מומלץ להתאמן בטמפרטורה קרירה עקב הפגיעה ביכולת הגוף להפריש חוםופגיעה במנגנון הפרשות הגוף בעיקר בשתן.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון