סויה ומוצרי סויה – מחקרים, השפעות בריאותיות ויתרונות

27.02.2015 | מירב קרמין

 

תזונה עשירה בסויה – השפעת סויה על תפקוד הגוף – מחקרים רפואיים על סויה בהקשר של טיפול במחלות פוריות סרטן

סויה – חלבון צמחי ומלא, בסיס התזונה של יבשת אסיה ובעיני רבים נחשב לסופרפודס. בשורה ארוכה של מחקרים קליניים גילו שהסויה נחשבת לאחד ממזונות העל שלא רק תורמת חלבון מלא הכולל את כל חומצות האמינו שהגוף זקוק, הסויה גם משמש כנשק יעיל נגד סרטן, מחלות לב וכולסטרול גבוה ורשימה ארוכה של השפעות בריאותיות של סויה ומוצרי סויה מול מחלות לב סרטן  ואפילו מחלות גנטיות.

הבאנו לפניכם ריכוז של מחקרים עדכניים, סיכום של 20 שנים של מחקרים סביב סויה ונגזרותיו, ששופכים אור על תכונותיו ויתרונותיו של סויה על בריאותינו.

המרכיב שעליו מדברים לרוב בהקשר של הסויה הוא האיזופלבנים שהוא אנזים שעוזר בויסות של קולטני האסטרוגן בגוף, השפעת האינזים משתנה מרקמה לרקמה ומווסת את הכמויות ומסלק עודפים.

 

רשימת הממצאים (שיפורטו בהמשך) לגבי השפעות הסויה

  • סויה מורידה את רמת הכולסטרול LDL
  • לסויה השפעה טובה על מחלות גנטיות, ובינהן תסמונת סנפליפו
  • סויה קשורה בסיכון מופחת לסרטן רירית רחם
  • סויה טובה ללב בצורה משמעותית יותר אצל נשים
  • סויה מורידה משמעותית סיכון לסרטן הערמונית אצל גברים
  • סויה מפחיתה חרדה שמגיעה כתוצאה מחשיפה להורמונים מסויימים
  • סויה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד
  • סויה מגינה על הגוף מפני סרטן המעי הגס
  • צריכת סויה משפרת יכולת הישרדות במקרים של סרטן ריאות בקרב נשים
    אין קשר בין צריכת סויה לבין ספירת זרע או פוריות אצל גברים (אם כי תזונה צמחית מעודדת פוריות)

סויה נמצאה כמפחיתת כולסטרול


יכולתו של חלבון סויה להורדה כללית בכולסטרול LDL (הכולסטרול "הרע") נחקר בהרחבה, אבל המנגנון לפיו חלבון סויה מוריד את רמת הכולסטרול נשאר בלתי פתור. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Lipidology הראה כי חלבון הסויה הוריד את רמות הכולסטרול הכללית באופן משמעותי בחולים עם רמות כולסטרול גבוהות. "העובדה שחלבון סויה הוריד באופן משמעותי את רמות כולסטרול שאינו HDL (הכולסטרול "הטוב") בהשוואה לחלבון חלב במחקר זה הוא מאוד מבטיח."

המחקר העריך את ההשפעות של החלק המסיס של חלבון סויה, בהשוואה לחלבוני חלב על פרופיל שומנים בצום. הוא גם העריך את התרומה הפוטנציאלית של הפרשה מוגברת של חומצות מרה החשופות להשפעות שינוי השומנים בדם של הנבדקים. "תוצאות מחקר זה הראה גם כי חלבון הסויה הוריד כולסטרול non HDL באמצעות מנגנון שאינו כרוך בהפרשה מוגברת של חומצת מרה, אבל טרם הבינו את המנגנון," אמר ד"ר קווין מאקי, המחבר הראשי של המחקר. "עם זאת, תוצאות אלו תומכים בבריאות לב על ידי חלבון סויה."

 

סויה מהווה טיפול במחלות גנטיות מסוימות


מדענים מאוניברסיטת מנצ'סטר מצאו מרכיב טבעי – איזופלבנים המצויים בסויה שיכולים להוות טיפול חדש ויעיל למחלות גנטית מסוימות אצל ילדים.
ד"ר בריאן ביגר, מצא פעילויות שנבעו מפולי סויה ומצא השפעה על עכברים הסובלים ממחלת הילדות האנושית תסמונת סנפליפו, תסמונת גנטית המשפיעה על 1 מ89,000 ילדים בבריטניה.
ללוקים בתסמונת חסר אנזים שחיוני בפירוק שרשראות של סוכרים מורכבים, ולכן נוצר עודפים של סוכר גלוקוזמין בתאים ובמוח ובמקביל חוסרים של חומרים חשובים ונוזלי תא שחיוניות לתפקוד תקין. ילדים הלוקים בתסמונת סובלים בעיקר מעיכוב התפתחותי שנוטה להתדרדר עם השנים.

במחקר, שפורסם בכתב העת של הספרייה ציבורית למדע, עכברים עם סדרום סנפליפו הואכלו במינונים גבוהים של איזופלבנים על פני תקופה של תשעה חודשים. עכברים שטופלו הראו עיכוב משמעותי בהתדרדרות התפקודית, ובכלל זה הפחתה בסך של סוכרים עודפים שנמצא במוח כתוצאה מהמחלה.

חשוב לציין, המחקר, שבוצע עם עמיתיו בבית החולים סנט מרי במנצ'סטר, גם הראה כי היפראקטיביות וההתנהגות חריגה אחרת שנצפתה בעכברי סנפליפו תוקנו באופן מלא על ידי טיפול באיזופלוונים.

מזונות סויה עשויים לעזור להפחית את סרטן הרחם

צריכה קבועה של מזונות סויה קשור לירידה בסיכון לסרטן רירית רחם.
מזונות סויה הם מקור עשיר של איזופלבונים, וקבוצה גדולה של פיטו-אסטרוגנים, אשר פועלים כמו אסטרוגן בגוף. הם מכילים גם כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים.

צריכה קבועה של מזונות סויה היה קשור בסיכון מופחת לסרטן רירית רחם, במיוחד בקרב נשים בעלות משקל עודף.

לנשים אסיאתיות שכיחות נמוכה יותר של סרטן רירית רחם מאשר עמיתיהם המערביים. ממצאים אלה מראים כי גורמים תזונתיים עשויים לשחק תפקיד חשוב בוריאציה בינלאומית זאת, אומרים המחברים.
מחלות לב בקרב האוכלוסיה – השפעת אכילת סויה על מחלות לב אצל נשים
בשנת 2009, בעיות לב התגלו כ 1 מתוך 4 מקרי מוות של נשים. אבל מחקרים מצביעים על כך שאם נשים מאמצות תזונה עשירה בסויה – במיוחד לפני שהן עוברות את גיל המעבר – זה יכול להועיל לבריאות לב.

לדברי חוקרים, דיאטת סויה עשירה – במיוחד אם אימצו לפני גיל המעבר – יכולה להועיל לבריאות לב ומספר מחקרים באסיה הגיעו לתוצאות שמדברות במספרים של 75% פחות סיכון למחלות לב בקרב נשים שצורכות סויה באופן קבוע.

חוקרים בבית הספר לרפואה ווייק פורסט בווינסטון-סאלם, צפון קרוליינה, בדקו אם תזונה עשירה בסויה יכולה להגן מפני טרשת עורקים – גורם סיכון למחלות לב, לפיו העורקים נחסמים על ידי חומרים שומניים (פלאק), שמגבילים את זרימת דם.
המחקר גם הדגיש את חשיבות הכושר הגופני ללב ולכלי הדם וחשיבות פעילות לפני גיל המעבר.

כדי להגיע לממצאים שלהם, צוות האכיל קופים לפני גיל המעבר דיאטה עשירה בחלבון מן החי, או תזונה עשירה בחלבון מסויה עשירה באיזופלאבנים

בסופן של 34 חודשי המעקב, החוקרים גילו כי הקופים שאכלו תזונה עשירה בסויה לפני ואחרי גיל המעבר נהנו מרמות כולסטרול טובות, רמות הכולסטרול השתפרו באופן משמעותי למי שהחליף לדיאטת סויה עשירה אחרי גיל המעבר. לקופים שאכלו תזונה עשירה בסויה לכל החיים רמות נמוכות בהרבה של פלאק בעורקיהם, בהשוואה לקבוצות האחרות.

סויה ומניעת סרטן הערמונית

מאכלי סויה ועגבניות הם שילוב טוב במניעת סרטן הערמונית, חוקרים מאוניברסיטת אילינוי מדווחים.
ג'ון ארדמן, פרופסור למדעי מזון ותזונה, ועמיתיו השתמשו בעכברי מעבדה למחקר שלהם. הם הונדסו לפתח צורה אגרסיבית מהירה ומתקדמת של סרטן הערמונית.
מחצית מהעכברים שהוזנו בעגבניות וסויה לא היו נגעים סרטניים בערמונית שלהם בסוף המחקר, בהשוואה לכל העכברים בקבוצת הביקורת.שלא קיבלו סויה או עגבניות.

פרופ ארדמן אמר:"אכילת עגבניות, סויה, ובעיקר שילובן הפחיתה משמעותית בכל מקרי סרטן הערמונית. אבל השילוב נתן לנו את התוצאות הטובות ביותר. רק 45 אחוזים מעכברים שהוזנו בשני המזונות פיתחו את המחלה בהשוואה ל -61 אחוזים בקבוצת העגבנייה, ו -66 אחוזים ב קבוצת סויה"
למרות שסרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר שאובחן בגברים, בכמעט 100% מהמקרים ניתן לטפל אם אובחן בשלב מוקדם מספיק.

מחקר קודם הראה כי שיעור מקרי סרטן הערמונית נמוכים יותר במדינות שבהן הסויה נאכלת באופן קבוע על ידי גברים.
המדענים הדגישו כי הממצאים שלהם גם מחזקים את ההמלצה שאנשים צריכים לוודא התזונה שלהם מכילה מגוון רחב של פירות וירקות שלמים.
פרופ ארדמן אמר: "עדיף לאכול עגבניות שלמות מאשר לקחת תוסף ליקופן. עדיף לשתות חלב סויה מאשר לקחת איזופלבונים סויה. כאשר אתם אוכלים מזונות מלאים, אתה חושף את עצמך לכל המערך הנלחם בסרטן, רכיבים ביו-אקטיביים במזונות טריים"
ארדמן הוסיף כי המוקד התזונתי צריך להיות בנבט הסויה, שיש לו פרופיל איזופלאבנים שונה משאר מוצרי הסויה.

 

תזונה עשירה בסויה עשויה להפחית חרדה שנובעת מחשיפה יתרה להורמונים BPA בגנים

חשיפה מוקדמת בחיים לביספנול BPA מגבירה את החרדה על ידי שינוי ביטוי גנים באמיגדלה, אזור במוח שממלא תפקיד בעיצוב תגובות לפחד ולחץ. אבל תזונה עשירה בסויה יכולה להפחית את האפקט הזה.

אלה הם הממצאים של מחקר בבעלי חיים בראשות חוקרים באוניברסיטת צפון קרוליינה שכותבים על ממצאיהם במאמר שפורסם בכתב העת מקוון PLoS ONE.

BPA הוא כימיקל תעשייתי אורגני שנוי במחלוקת משום שיש לו תכונות דמויות הורמון דומה לאלה של אסטרוגן.  BPA נמצא במגוון של פלסטיק פוליקרבונט ושרף אפוקסי, וכבר היום בבקבוקים רבים קשים, פלסטיק ופחיות מזון ומשקאות מבוססי מתכת מאז 1960.

החוקרת הראשית הת'ר פטיסאול, פרופסור לביולוגיה, אמרה לתקשורת:

ידענו שBPA עלול לגרום לחרדה במגוון מינים, ורציתי להתחיל להבין למה ואיך זה קורה. לצורך המחקר, פטיסאול ועמיתים גידלו חמש קבוצות של חולדות מהריון דרך גיל ההתבגרות. שתי נחשפו למינונים נמוכים של BPA באמצעות מי שתייה (1 מ"ג / ליטר): אחד מהם קבל תזונה על בסיס סויה, דיאטה נטולת סויה אחרת.
שתי קבוצות אחרות של חולדות, אחת הוזנה בתזונה ללא סויה, אחרות בדיאטת סויה עשירה, לא היו חשופות לBPA, בתוספת הקבוצה החמישית נחשפה לאסטרוגן,  ודיאטה נטולת סויה.

תוצאות המחקר הראו כי לקבוצה שנחשפה ל BPA בגיל ההתבגרות וגדלה על דיאטה נטולת סויה רמות גבוהות יותר באופן משמעותי של חרדה.
הגנים המושפעים כללו בטא קולטן אסטרוגן וקולט 4, אשר שניהם מעורבים בשחרור של אוקסיטוצין, הורמון ומוליך עצבי שנקשר להתנהגות חברתית.
סויה עשויה להפחית השפעת BPA, החוקרים לא מצאו רמות גבוהות יותר של חרדה בחולדות שנחשפו לBPA בגיל ההתבגרות ושהוזנו בדיאטה עשירה בסויה.
"סויה מכילה פיטואסטרוגנים שיכולים להשפיע גם על המערכת האנדוקרינית, המסדירה את ההורמונים."

 

אכילה של איזופלבנים המצויים בסויה מפחיתה סיכון לסרטן השד

נשים ששרדו סרטן השד לאחר גיל המעבר יש סיכון נמוך יותר באופן משמעותי לחלות בשנית בסרטן השד אם הן אוכלות באופן קבוע המון סויה שבה נמצא הרכיב איזופלבונים, חוקרים סיניים חושפים במאמר שפורסם בCMAJ (איגוד הרפואה הקנדי)
איזופלבונים מיוצרים כמעט באופן בלעדי על ידי סויה וחברים של משפחת הסויה והשעועית / הם ברמה של תרכובות אורגניות טבעיות, יש כבר הרבה אזכורים ומחקרים בשנים האחרונות בנוגע לאיכויות בטיפול ומניעת מחלת הסרטן, במיוחד סרטן הערמונית והשד.

איזופלבונים מסויה הם פיטואסטרוגנים (האסטרוגן התזונתי), יש להם מבנה כימי דומה לאסטרוגן ולהם יכולות לפעולות דמויות אסטרוגן ברקמות בוייסות וקליטה של מה שהגוף צריך באותו הרגע

בהשוואה לחולים לאחר גיל המעבר, צרכני איזופלאבנים מתונים (פחות מ 15.2 מ"ג / יום) היו בעלי סיכון ב- 12.9% נמוך יותר להישנות של סרטן השד, לאלו ברבעון הגבוה ביותר (יותר מ 42.3 מ"ג / יום) היו בסיכון נמוך באופן משמעותי להשנות 18.7%.

 

איך מאכלי סויה להגן מפני סרטן מעי גס

באוניברסיטת אילינוי למדענים יש ראיות לכך שחשיפה מתמדת, כל החיים לאיזופלבנים, רכיב ביו-אקטיבי במאכלי סויה, מגנה מפני סרטן מעי גס על ידי דיכוי אות שמוביל לצמיחה מואצת של תאים, פוליפים וגידולים ממאירים סופו של דבר.

"במחקר שלנו, אנו מדווחים על שינוי בביטוי של שלושה גנים השולטים במסלול איתות חשוב," אמר הונג חן, פרופסור למדעי מזון ותזונת אדם".

התאים ברירית מעי האדם נוטים להתהפך ומוחלפים לחלוטין על בסיס שבועי. "עם זאת, ב -90 אחוזים מחולי סרטן המעי הגס, אות קידום צמיחה זה מוביל לצמיחה חדשה וממאירויות בלתי מבוקרות. המחקר שלנו מצביע על כך שאיתות Wnt במהלך ההתפתחות של סרטן המעי הגס יכולה להיות מוסדרת על ידי דיאטות סויה עשירה באיזופלבנים"

"חדשות טובות היא שתזונה עשירה באיזופלוונים מדכאת אותות אלה באמצעות שינויים אפיגנטיים באזורי הרגולציה של גנים אלה," אמר יוקון ג'אנג, דוקטורנט במעבדתו של חן.

החשיפה לאיזופלבנים, שבסויה, הקטינה את מספר הנגעים הטרום סרטניים של חולדות מעבדה שנחשפו לחומר מסרטן ב -40 אחוזים והקטינה איתותית לרמות נורמליות.

זה מראה כי סרטן המעי הגס הוא מחלה אפיגנטיים, כלומר גורמים תזונתיים וסביבתיים יכולים להשפיע על הגנים להיות מופעל או כבוי אז יש לך דפוס של ביטוי גנים שונה, שיביאו לשינוי ברגישות למחלות.

המידע הגנטי שיורש מההורים שלך הוא לא כל הסיפור. הבחירות שלנו תזונתיות, החשיפה שלנו לרעלים סביבתיים, אפילו את רמות הלחץ שלנו, משפיע על הביטוי של גנים אלה.

 

קשר בין סרטן ריאות והישרדות גבוהה יותר בקרב צרכניות סויה אצל נשים

תוצאות חדשות ממחקר מעקב גדול תצפיתי שנערך בשנחאי, סין, מצביעות על כך שנשים עם סרטן הריאות שצרכו יותר סויה לפני אבחנת הסרטן שלהם חיו זמן רב יותר מאלה שצרכו פחות סויה. המחקר, שפורסם בכתב העת לאונקולוגיה קלינית, מספק את ההוכחה שיש לצריכת סויה השפעה חיובית על הישרדות מסרטן הריאות.

"למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הראשון שמצביע על קשר בין צריכת סויה גבוהה לפני אבחון סרטן הריאות והישרדות כוללת טובה יותר", אמר מחבר ראשי במחקר גונג יאנג, MD, MPH, פרופסור מחקר במרכז הרפואי של האוניברסיטה ונדרבילט. "למרות שהממצאים מבטיחים מאוד, זה מוקדם מדי לתת המלצות תזונתיות לקהל הרחב על בסיס מחקר יחיד זה."

יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שהורמונים נשיים, במיוחד אסטרוגן, יכולים להשפיע על תוצאות בסרטן הריאות. סויה מכילה איזופלבונים, חומרים דמויים אסטרוגן שגם ידועים בהשפעתם כמנווטים מסלולים מולקולריים המעורבים בהתפתחות גידולים וצמיחה.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי אותו צוות המחקר הראה כי צריכה גבוהה של מזון סויה היה קשור עם ירידה של 40 אחוזים בסיכון לסרטן הריאות.

מחקר חדש העריך את ההשפעה של צריכת סויה על הישרדות סרטן ריאות בקרב משתתפי מחקר בריאות נשים בשנחאי, שעקב אחר שכיחות סרטן ב74941 נשים. מידע על צריכה רגילה תזונתית של מזון סויה (חלב סויה, טופו, סויה טריות ויבשה, נבטים סויה, ומוצרי סויה אחרים) נאספו בהרשמה למחקר ושוב כעבור שנתיים.
במהלך המחקר, 444 נשים אובחנו עם סרטן הריאות.

בניתוח זה, החולות חולקו לשלוש קבוצות על פי צריכת סויה לפני אבחנת סרטן הריאות.
חולות עם צריכת מזון הסויה הגבוהה ביותר היו בהישרדות כוללת טובה יותר בהשוואה לאלו עם הצריכה הנמוכה ביותר – 60 אחוזים מהחולים בקבוצת הצריכה הגבוהה ביותר ו- 50 אחוזים בקבוצת הצריכה הנמוכה ביותר היו בחיים כשנתיים לאחר האבחון.

הממצאים לא בהכרח חלים על כלל האוכלוסיה, שבה יש שכיחות שונה של עישון סיגריות (מזאת שבסין, שבה השכיחות נמוכה) ושימוש בטיפול הורמונלי חלופי בגיל המעבר, מעבר לכך – גורם שעלול להשפיע לרעה על הפרוגנוזה של סרטן ריאות. בנוסף, צריכת מזון סויה הכוללת של נשים סיניות בסין היא גבוהה יותר מאשר זו של נשים סיניות מערביות.

"אבל לאור הפופולריות הגוברת של מזון סויה בארה"ב ובמקומות אחרים, ומספר גדול של נשים שאינן מעשנות, תוצאות של מחקר זה יכולה לקבל רלוונטיות רחבה יותר", אמר יאנג.

 

צריכת סויה משפיעה על פוריות הגבר?

מחקרים בסדרי גודל משמעותיים  לא מצאו קשר שלילי בין סויה וניידות זרע או איכות זרע או ספירת זרע, שהם גורמים מרכזיים לפוריות.
דורות של אסייתים צורכים באופן קבוע מוצרי סויה ללא הפרעות פוריות, המערכת האסייתית בכל הנוגע למדד הבריאות וייצור ילדים במשך מאות שנים היתה טובה ביותר ונשענה על אכילת סויה.
גם באיזורים רבים במזרח אסיה שבהם צורכים הרבה יותר סויה מאשר המשתתפים במחקר אין נטייה לפתח בעיות פוריות.

 

שת"פ במחקרים של ד"ר חבארו עם הגוף הגדול של ממשלת ארה"ב והמכון הלאומי למחקר אדם שבו נצפו נחקרים על מגוון מדדים מרמות צריכה שונות של איזופלבונים מסויה נראה כי אין כל השפעה על כמות, איכות או תנועתיות של זרע. על הדיון בממצאים, ד"ר סטיבן בארנס, פרמקולוג באוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם, ציין "המחקרים בנוגע ליעילות סויה על פוריות גברים – לא נמצאה השפעה שלילית אבל דווקא כן נמצא השפעה מונעת סרטן הערמונית. "

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון