סופגניה – נס לא יהיה פה

06.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: ד"ר איתי זיו ופז שוסטר

חג החנוכה שתיקנו חכמי ישראל בזמן בית המקדש השני לזכר מרד החשמונאים, חנוכת בית המקדש ונס פח השמן מצוין בעיקר באכילת סופגניות ולביבות עתירות שומן.
כדי לעבור את החג בשלום, לא צריך לחכות לנס, אלא להיערך באופן מיוחד – הן תזונתית והן ספורטיבית.
אחוז השומן בסופגניה עשוי להגיע לעשרות אחוזים.

הערך הקלורי שונה מסופגניה לסופגניה ותלוי רבות באופן הטיגון, סוג המילוי הציפוי וכדומה.

סופגניה אחת עשויה להוות כרבע מהצריכה היומית של הקלוריות לאישה ממוצעת.

זו רק רשימה חלקית של עובדות המתייחסות לסופגניה.

האם ניתן לאכול סופגניות ולא לעלות במשקל?

לא פשוט כלל וכלל!
סופגניה פשוטה מכילה כ- 400 קלוריות ואילו סופגניה משודרגת עשויה להכיל כ- 600-500 קלוריות. סופגניה הינה במרבית המקרים הקינוח שלאחר הארוחה או לחילופין ארוחת ביניים. במקרה זה כמות הקלוריות בארוחה אחת עלולה להכיל למעלה מ- 1000 קלוריות!!! ארוחת צהריים ממוצעת בישראל שוות ערך לכ- 700-600 קלוריות. כך שבנקל ניתן להגיע למצב שבו כמות הקלוריות הנכנסת בארוחה אחת הינה בכ- 50% גבוהה יותר מהרגיל.

ההבדל בין צריכה של סופגניות לבין צריכה של מזון אחר

ארוחה העשירה ברכיבי תזונה איכותיים הכוללת 400 קלוריות אינה דומה כלל ועיקר לסופגניה המכילה מספר קלוריות זהה. השוני המהותי הנו באחוזי השומן הגבוהים במיוחד בסופגניה, בהיעדר ויטמינים ומינרלים ובשימוש בצורת הכנה נחותה ובשמן שאינו איכותי.

בנוסף על כך חשוב מאוד מקור הקלוריות: אכילה של מזון במהלך היום שערכו הקלורי 1600 קלוריות וכולל 50% שומן לפחות, עשוי לגרום לעלייה מהותית באחוזי שומן לעומת ארוחה אחרת המבוססת על רכיבי מזון איכותיים כשסך השומן הכולל בה הנו 25%. במקרה זה ההשפעה על עליית אחוזי שומן – נמוכה יותר.

לפיכך, ארוחות הזהות בערך הקלורי שלהן, אך שונות באחוזי השומן, משפיעות באופן שונה על צבירת השומן בגוף ועל הופעתנו החיצונית.

הידעת?

גרם שומן – 9 קלוריות לעומת גרם פחמימות = 4 קלוריות.
לפיכך מכמות מזון קטנה במיוחד אך עשירה בשומן ניתן בנקל לעלות במשקל ובאחוזי השומן.

ההופעה החיצונית מושפעת מאוד ממידת אחוזי השומן במזון כך שהעלאת כמות השומן בתפריט היומי תגרור עימה גם העלאת אחוזי השומן תת- עורי והפנימי (ויסרלי).

אכלתי סופגניה הכוללת 400 קלוריות ולאחר מכן הלכתי 60 דקות על מנת למזער את הנזק האם אכן זה קרה?
רבים מהאנשים סבורים שפעילות גופנית כגון: הליכה או רכיבה באופניים תסייע בהפחתת הקלוריות שנצרכו לאחר ארוחה גדולה, במקרה זה – סופגניה. הליכה בקצב מהיר יחסית במשך 60 דקות עשויה להביא להוצאה קלורית של 350-300 קלוריות. פחות ממספר הקלוריות הקיים בסופגניה. בנוסף, חשוב לדעת שמקור הקלוריות שנעשה בו שימוש בעת הליכה אינו רק שומן אלא גם פחמימות (המאוחסנות בצורת גליקוגן) לפיכך בעת הליכה של 60 דקות, לא כל הקלוריות שנעשה בהן שימוש הן משומן.

אמנם, בצורה יחסית, הנזק מוזער, אך על מנת שהאדם ישרוף את אותה כמות קלוריות שמקורן משומן עליו לבצע את ההליכה למשך זמן ממושך יותר. בכל מקרה, אין באפשרות פעילות גופנית כזו או אחרת "לכסות" על איכות תזונתית ירודה.

הקטנת כמות הקלוריות בסופגניה והעלאת איכותה

  • שימוש בשמן קנולה, (אי אפשר לבשל בשמן פשתן, זה הורס אותו) או חמניות "ישפר" את איכות הסופגניה ויפחית את כמות השומנים הבלתי רוויים
  • שימוש בריבה בסופגניה עדיף על פני שוקולד, ריבת חלב ומילויים אחרים ויתרום להפחתת הערך הקלורי
  • מומלץ להסתפק בסופגניה קטנה בגודלה
  • כיום קיימות בשוק המזון גם סופגניות מקמח חיטה מלא

לסיכום דברי מבקש להדגיש שנס חנוכה לא יהיה פה

*ד"ר איתי זיו – סגן מנהל בית הספר שיאים במרכז הבינתחומי לספורט באוניברסיטת תל אביב, מנהל תחום קורסי מדריכים למועדוני בריאות וכושר. לאחרונה הוציא לאור את הספר (אנציקלופדיה) בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים.

 

פז שוסטר, דיאטן קליני מתמחה בתזונת ספורט

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון