פעילות גופנית: גן שעשועים או חדר כושר?

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: ד"ר איתי זיו

"אימון משקולות אינו בטוח ולא יעיל בגיל הצעיר", אימון במשקולות יגרום לפגיעה בגובהו של הילד ועיכוב בגדילה", "מומלץ לאמן ילדים רק עם אביזרי עזר", "בתרגילים המתבצעים כנגד משקל גוף (כגון: שכיבות סמיכה, מתח וכדומה) העומס נמוך יותר מאשר באימון בחדר הכושר", אין צורך שילדים יבצעו תרגילי התנגדות המיועדים לשיפור כוחם" מהווים רק מקצת מהמיתוסים השכיחים לגבי אימון ילדים.

העובדות

אימון התנגדות לילדים תורם לשיפור כוחם של השרירים ויחד עם זאת לחיזוק וצפיפות העצמות.
אימון התנגדות המתבצע באופנים שונים (משקולות, משקל גוף,אביזרי עזר וכדומה) משפר היכולת לבצע תנועות יומיומיות וכן גם ספורטיביות.

השפעת פעילות גופנית

פעילות גופנית המתבצעת במינונים המתאימים משפיעה באופן חיובי על הדימוי העצמי בכלל ועל ילדים ומתבגרים – בפרט.
אימוני התנגדות לילדים ומתבגרים הנערכים כמומלץ השפיעו לחיוב על חוזקם של השרירים והעצמות ותרמו לתהליך הגדילה.
תרגילים המבוצעים כנגד משקל גוף מתבצעים לרוב בעומסים גבוהים יותר מאשר באימון במשקולות.

הגורמים המשפיעים על דרגת הקושי באימון ההתנגדות המשתנה העיקרי המשפיע על אינטנסיביות האימון הנו המשקל בו אנו מבצעים את התרגילים השונים. לסוג ההתנגדות המופעל חשיבות נמוכה כלומר: אם נבצע תרגיל מסוים 12 חזרות עם משקולות יד של 10 ק"ג ,העומס יהיה זהה לתרגיל דומה המתבצע עם ממתח גומי באותו מספר חזרות. במקרה זה חשוב שבעת סיום המערכה בכל תרגיל המתאמן אינו מסוגל לבצע חזרות נוספות (!).

מכיוון שרקמת השריר אינה 'מסוגלת' לזהות את סוג העומס המופעל עליה ( לדוגמה: משקולות, מכונות כוח ייעודיות, ממתח גומי, משקל גוף וכו') מה שחשוב באמת הוא מספר החזרות בו מתבצע התרגיל.

השוואה בין תנועות ותרגילים המתבצעים בגן ילדים

לעומת אימון התנגדות המתבצע כנגד משקולות עלייה במגלשה מלמטה כלפי מעלה, טיפוס על קיר בגן ילדים, טיפוס בחבל ועוד כולן פעילויות ספורטיביות המתבצעות על ידי ילדים בגן שעשועים כנגד משקל גוף.

במקרים הללו בשל העומס הגבוה בה מתבצעת הפעילות הילד מסוגל לבצע מספר תנועות קטן במיוחד (ולעתים אף נכשל בביצוען בשל דרגת הקושי הגבוהה). במקרה זה העומס המוטל על מערכת שלד-שריר רב במיוחד בכלל ולעומת אימון הנערך בחדר הכושר – בפרט.
יש לזכור שבעת אימון בחדר הכושר מומלץ שילדים יבצעו תרגילים שונים לקבוצות השרירים במספר חזרות שנע בין 15-10 חזרות לכל תרגיל.

מכאן ניתן להבין שבמהלך משחקים שונים הנערכים בגן שעשועים או בתרגילים המתבצעים כנגד משקל גוף, העומסים המוטלים על מערכת שלד- שריר במקרים רבים גבוהים יותר לעומת תרגילים המתבצעים כנגד משקולות, מכונות כוח ייעודיותו אביזרי עזר.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון