צריכת חלבון ופעילות גופנית עם מאמן כושר אישי

04.03.2015 | מירב קרמין

הרבה מיתוסים ומידעים חלקיים מזינים את עולם החלבונים מידע שבעיקר נועד לסבסד את שוק תעשיית אבקות החלבון ותעשיות מזון מהונדס, הן לא נכונות ויוצרות בלבול בקרב האוכלוסיה, ביניהם גם בקרב מתאמנים בשלב שלפני התחלת האימונים עם מאמן הכושר האישי או בליווי של הדרכה מקצועית.

שני מחקרים חדשניים, האחד בראשותו של פרופ' לונגו, שהתבצע באוניברסיטה של דרום קליפורניה, והמחקר השני בראשות סימפסון, פרופסור באוניברסיטה של סידני באוסטרליה, שופכים אור חדש על הנושא המעורפל.

צריכת חלבון מוגברת ותזונה עשירה בחלבונים, בעיקר בגיל העמידה מגבירה את הסבירות למוות מסרטן או סוכרת באופן משמעותי. הסיכון ממשיך לעלות בחדות שמקור החלבונים הם מבעלי חיים ולא ממקור צמחי.

משתתפים בגילאי 50 ומעלה שצרכו תזונה עתירת חלבון היו בעלי סיכון של פי ארבע למות מסרטן או סוכרת, וסבירות גבוהה פי שתיים למות מכל סיבה, ב -18 השנים הבאות.
השפעות אלה פוחתות או נעלמות לחלוטין בקרב משתתפים שהחלבון היה בעיקר על בסיס צמחי.

החוקרים הגדירו תזונה עתירת חלבון, כזו שבה לפחות 20% מהקלוריות הנצרכות מגיעות מחלבון.

תזונה מאוזנת מדברת על 10% תצרוכת חלבון מסך התזונה, ומחקרים חדשניים יותר אף מדברים על פחות מזה.
לא צריך לרדוף אחרי חלבונים, למעשה, הם נמצאים בכל תא חי של מזון לא מעובד.
כן חשוב לדאוג שמקור החלבון יהיה מהצומח ולא מהחי, ולהעדיף חלבון מלא, כזה שמכיל את כל חומצות האמינו שהגף זקוק.

הסיבה לעלייה המשמעותית בסיכון למוות בתזונה עתירת חלבון הוא בין היתר תוצאה של הורמון גדילה IGF שאחראי להשפעות בעייתיות באוכלוסיה שסיימה את גיל הינקות.

 

ניסויים רבים מדברים על כך שהורמון הגדילה עשויי להפחית הגנה בפני קרינה סלולרית ולהגדיל את הנזק ל- DNA, דבר שעשוי להסביר מדוע צריכה גבוה של חלבון קשור לסרטן.

כמו כן, ניסויים בעכברים הראו כי יכולתו של הגוף לעבד חלבון יורדת עם גיל.

במחקר השני, פרופ' סימפסון וקבוצתו בוחנים את ההשפעות של 25 דיאטות שונות במאה עכברים כדי לראות עד כמה שונות התוצאות עם שוני בכמויות ובסוגים של חלבונים, ועם מאזן שונה של שומנים ופחמימות, בריאות וחילוף חומרים, הזדקנות ותוחלת חיים.

הם גילו כי עכברים הניזונים מתפריט עשיר בחלבון ודל בפחמימות הפחיתו את צריכת מזון והראו רמות נמוכות יותר של שומן בגוף, אבל הם גם מתו מוקדם יותר ולא נהנו מבריאות טובה.
עכברים על תפריט דל חלבון, תזונה עתירת שומן היו בעלי תוחלת החיים הקצרים ביותר.
עכברים על תפריט דל חלבון, תזונה דלה בשומן ועשירה בפחמימות היו העכברים הבריאים ביותר בעלי תוחלת החיים הגבוהה ביותר.

 

פרופ' סימפסון אומר: "הראינו באופן מפורש תוצאות שונות לסוגי קלוריות שונות -. אנחנו צריכים להסתכל על המקור של הקלוריות, מניין הן מגיעות וכיצד הם פועלות. למחקר זה יש השלכות אדירות על כמה אוכל ואיזה אוכל אנחנו אוכלים, ובסופו של דבר את תוחלת חיינו. "
הוא ועמיתיו מציעים את הדיאטה האידיאלית לחיים ארוכים ובריאים : כמויות מתונות של חלבון באיכות גבוהה, ממקור צמחי, דלות בשומן, ועשירות בפחמימות מורכבות. אין צורך, עם כך, להעזר בתוספים כמו אבקת חלבון שמיועדת לבאדיבילדרים מסוימים.

מקורות צמחיים לחלבון

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון