חשיבות הברזל לספורטאים

05.03.2015 | מירב קרמין

 

כספורטאים המתחרים בכל הענפים אנחנו דוחפים את הגוף שלנו אל גבולותיו ומעוניינים להוציא ממנו את המיטב. בין אם אנו עוסקים בשחייה, רכיבה על סוסים, ריצות למרחקים ארוכים ועוד, כדי להגיע לביצוע הטוב היותר אנחנו צריכים לדאוג לאספקת חמצן ואנרגיה תקינה וטובה לגוף. שני אלו קשורים היטב לכמות הברזל בגוף.

 

חלק מתפקידיו שחיוניים של הברזל הם: המרת סוכר לאנרגיה בגוף, התאוששות מהירה של הגוף להתאמצות גדולה באימון או בתחרות ואספקה של חמצן לגוף בצורה מספקת.

 

בגוף ספורטאי אשר כמות הברזל בו אינה מספקת עלולה להיווצר פגיעה בהתפתחות תאי הדם האדומים אשר החדשים מבניהם נוצרים קטנים יותר ויכולים להוביל כמות קטנה יותר של חמצן.

 

כתוצאה ישירה פעימות הלב יהיו מהירות יותר בזמן התאמצות כדי לנסות להתגבר את כמות החמצן המדוללת כתוצאה בחוסר בברזל.

 

לספורטאים הצעירים מבינכם (כאלו הנמצאים לפני ובמהלך תהליך ההתבגרות), יש צורך מוגבר יותר בברזל ולכן חוסר בברזל יכול להיות מסוכן יותר.

באופן כללי חוסר בברזל אצל ספורטאים אשר אינם צורכים כמות נאותה של ברזל דרך תזונתם יכולה לגרום לתופעות כמו: עצבנות יתר וחוסר סבלנות, מוטיבציה פחותה, עייפות ותשישות, חוסר סיבולת ואף ירידה בביצועים של הגוף ויכולותיו.

 

ולכן אם אתם עוסקים בספורט באופן אינטנסיבי, בין אם לשם תחרויות ובין אם לאו

שימו לב לדברים הבאים בקשר לברזל

1. בדקו את רמת הברזל בגופכם לעיתים קרובות (ניתן לבצע בדיקת דם פשוטה)

2. הקפידו על תזונה נכונה הכוללת מאכלים ומזונות עשירים בברזל.

3. ברזל נחשב כמינרל קשה ולכן רבים מהמזונות המכילים כמות גדולה של ברזל נמצאו גם ככאלו המעכבים את ספיגתו בגוף. ולכן גם אם אתם מעשירים את גופכם במזונות עשירי ברזל, בדקו שאלו נספגים טוב בגוף.

4. אם גיליתם כי כמות הברזל שבגופכם אינה מספיקה, אל תהססו לקחת תוספי ברזל. ניתן להסיק את אלו בכדורים, אבקה או ברזל נוזלי.

5. אם החלטתם כי אתם מתחילים לקחת תוספי ברזל, העדיפו כאלו העשויים 100% טבעי, או אולי בנוזל לבליעה, הם נספגים טוב יותר וכמעט אינם גורמים לתופעות לוואי.

 

יש להתייעץ עם מאמן כושר אישי מוסמך.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון