דיאטות יו יו או שמן במשקל קל

05.03.2015 | מירב קרמין

מאת: ד"ר איתי זיו

הגדלה משמעותית של הסיכון ללקות במחלות לב ויתר לחץ דם, חוסר איזון של סוכר בדם והעלאת הסיכוי ללקות בסוכרת, רמת כולסטרול גבוהה במיוחד, יכולת ביצוע ירודה של תנועות יומיומיות, קיצור תוחלת החיים, הרעה בהופעה האסתטית ועוד..
מהווים רק רשימה מצומצמת של סיכונים ובעיות המאפיינים אנשים הסובלים מהשמנת יתר.
ההשמנה מזה מספר שנים מהווה מגיפה וכמות האנשים הסובלים מעודף משקל עולה באופן תלול. כשמדובר בהשמנה חשוב לזכור שהבעייתיות הנה עם העלייה בגיל או אז ישנה ירידה בחילוף החומרים, ירידה בכמות תאי שריר (אך גם תאים של רקמות אחרות), ומנגד האדם נעשה פחות פעיל הן בביצוע פעילות ספורטיבית והן בביצוע פעולות יום יומיות.

אז עושים דיאטה, מה הבעיה?

אחת הבעיות הגדולות כשמדובר בירידה במשקל או שמירה על משקל חדש שהושג הנו הדיאטות שמטרתן הפחתה במשקל. ככל שהאדם מבצע דיאטות רבות יותר במהלך חייו סיכוייו להשמין גוברים באופן משמעותי. הסיבה העיקרית לכך שדיאטה בבסיסה מיועדת לזמן מוגבל – שבוע, שבועיים, חודש ולעיתים אף יותר. לאחר מכן האדם אם אינו ממשיך בדיאטה סבירות גבוהה מאוד שיעלה בחזרה את הקילוגרמים שהושלו.
במקרים בהם מופחתים מספר קילוגרמים מדי שבוע הדבר אינו מומלץ ואף גורם לירידה במסת הגוף הרזה (שרירים) ועקב כך ירידה בחילוף החומרים, הרעה בהופעה החיצונית, חוסר איזון גופני ולעיתי בעיות בריאותיות שונות. כתוצאה מכך ניתן לצפות בעלייה באחוז השומן בגוף כך שאמנם הופחת משקל הגוף, אך אחוז השומן עלה.
מידת ההשמנה תלויה ואחוז השומן התת-עורי ולא במשקל כך שלדוגמה ניתן להבחין בשתי נשים בנות 30 שמקלן וגובהן זהים, האחת עוסקת בפעילות גופנית באופן סדיר ומקפידה על צריכת מזון איכותי ואילו השנייה אינה עוסקת בפעילות גופנית וצורכת מזון הדל ברכיבי מזון איכותיים.
במקרה זה האישה השנייה עשויה להיות בעל אחוזי שומן רבים משמעותית לעומת האישה הראשונה למרות שמשקלן זהה!
ספורטאים משקלם רב יותר יחסית לאדם הממוצע שאינו ספורטאי בשל מסת שריריהם הגדולה ואחוזי השומן הנמוכים. הדבר תלוי רבות ב: סוג הספורט, מבנה הגוף של הספורטאי, מספר האימונים השבועי ועוד.

 

 

 

מה עדיף דיאטות יו יו המבוצעות במהלך החיים או להיות באופן תמידי עם משקל עודף של מספר קילוגרמים ?

כאמור, דיאטות הנעשות על בסיס קבוע אינן מומלצות וגורמות לשינויים פיזיולוגיים שונים ועלולים אף להביא להרעה במצב הבריאותי.
הפיתרון במקרה זה הנו שינוי באורח החיים כך שמקפידים על תפריט תזונתי המוגבל קלורית, ביצוע פעילות גופנית, הימנעות מעישון, שינה מספקת ועוד.
כמו כן חשוב להזכיר שבמידה והאדם מתקשה להפחית ממשקלו ולשמור על המשקל החדש שהושג, עדיף להיות עם מספר קילוגרמים עודפים וללא דיאטות!

אז מה כן לעשות, אם לא כדאי דיאטה?

במקרה זה מומלץ לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע. כשלא נלחמים במשקל דווקא מצליחים להשיג תוצאות שיתבטאו במקרה זה בשמירה על המשקל הנוכחי ללא תוספת של ק"ג מיותרים לאורך שנים. אמנם התרומה להפחתה במשקל אינה גבוהה כל כך אך התרומה לשיפור המצב הבריאותי, לשיפור התפקוד היומיומי, להעלאת הויטאליות ועוד לא תסולא בפז.
בנוסף, חשוב לזכור שמהמחקרים של השנים האחרונות עולה שגם אנשים בעלי עודף משקל העוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע נהנים מבריאות טובה ומשפיעים לחיוב גם על הגיל הפיזיולוגי (מתייחס לגיל בו נמצאות מערכות הגופניות השונות. גיל זה במרבית המקרים אינו נמצא בהלימה לגיל הכרונולוגי- גבוה או נמוך ממנו).
המצוין לעיל אינו מתייחס לאנשים כבדי משקל המוגדרים בעלי השמנה רבה במיוחד (30 ק"ג ויותר מהמשקל המומלץ). במקרה זה ההשמנה מהווה סיכון בריאותי של ממש ויש לטפל בכך בכל האמצעים הקיימים.

הידעת?

באימון גופני מתון הנמשך שעה (כולל חצי שעה אימון אירובי וחצי שעה אימון אנאירובי) נעשה שימוש בממוצע של 350-300 קלוריות לכל היותר. שתייה של קפה ברד גדול, חצי מנה פלאפל, משולש פיצה, כוס גלידה תחזיר במהרה את כל הקלוריות שנעשה בהן שימוש.
מכאן ניתן להבין שללא שילוב של פעילות גופנית מתאימה ותוכנית אימונים הבנויה באופן מושכל לא ניתן להשפיע על המשקל באופן ממשי

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון