סקי שלג לאוכלוסיות עם מחלות שכיחות

05.03.2015 | מירב קרמין

מאת: ד"ר איתי זיו

יתר לחץ דם, סוכרת, סרטן, אסטמה, אוסטיאופורוזיס, מחלות מפרקים שונות מהוות רק חלק קטן ממכלול של מחלות שכיחות בהן לוקים מספר אנשים רב. לכל מחלה המאפיינים הייחודיים שלה וכמו כן דרכי הטיפול וההמלצות לפעילות גופנית במרבית המקרים – שונות.
פעילות גופנית תורמת רבות להפחתת גורמי הסיכון למחלות הללו וכשהמחלה כבר קיימת, ניתן להפחית באמצעות ביצוע פעילות גופנית את דרגת חומרתה.
סקי שלג הנו פעילות גופנית שכיחה אותה מבצעים רבבות ישראלים מדי שנה. מכיוון שבסקי שלג נעשים מאמצים אירוביים ואנאירוביים (במקטעים מסוימים) יחול שיפור מסוים בחלק ממרכיבי הכושר הגופני כגון:
סבולת לב ריאה (מותנה בקצב לב גבוה דיו בעת הגלישה), כוח (מותנה בביצוע מאמצים סטטיים או דינאמיים בדרגת קושי גבוהה יחסית (לדוגמה, כפיפת ברכיים בעת הגלישה תשפר את הכוח הסטטי ברגליים, עלייה על מדרון וכדומה), קואורדינציה השכיחה בעת ביצוע סקי שלג, כוח מתפרץ ועוד. מכיוון שסקי שלג הנו פעילות גופנית לכל דבר יש להתייחס בכובד ראש להנחיות היישומיות בעת הפעילות.

בכתבה זו אתמקד בגולשים הלוקים במחלות שלהלן ובכללי הזהירות וההנחיות שחשוב להקפיד עליהם:

מחלות לב
סגנון החיים הסדנטרי (חסר תנועה) השכיח בעולם המודרני, היעדר פעילות גופנית, תזונה החסרה ברכיבים תזונתיים הכרחיים ועשירה בשומן רב, עישון, השמנה ומתח נפשי נחשבים כגורמי סיכון מרכזיים למחלות לב, לליקויים בתפקוד הלב, להתקפי לב וליתר לחץ דם.
אדם שאובחן כלוקה במחלת לב ומעוניין לעסוק בפעילות גופנית, חייב להיות תחת פיקוח רפואי מתאים.
פעילות גופנית סדירה תגרום להפחתת גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. סקי שלג הנה פעילות גופנית שעשויה גם היא להתאים לחולי לב אך חשוב להקפיד על מספר כללי זהירות:
ערנות לתסמינים הקשורים במאמץ כגון: קוצר נשימה, כאב בחזה, סחרחורת ועילפון.
הסקי יתבצע בעצימות נמוכה בימים הראשונים וחשוב להעלות את דרגת הקושי (מתבטא בסוג המדרון, ההפסקות במהלך הסקי, משך הפעילות וכדומה) במתינות.
יש להקפיד על שתייה בזמן הפעילות. אין לאכול ארוחה מלאה כשעתיים לפני הפעילות הגופנית, ומאידך לא מומלץ להתאמן על קיבה ריקה בכלל ובשעות הבוקר המוקדמות לאחר צום הלילה, בפרט.
ניתן לשלב פעילות אירובית (לדוגמה: הליכה) בעת חופשת הסקי אך חשוב להיוועץ עם איש מקצוע לגבי המינון המתאים, לרבות התיאום עם המאמץ הקיים בעת הסקי.
חשוב שהסקי יתבצע בקבוצה ולא לבד. כמו כן חשוב במיוחד להצטייד באמצעי תקשורת כגון: טלפון ניד, ביפר וכדומה.
מסלולים שאינם מאוישים כמעט או לחילופין כאלה שישנו קושי להזעיק עזרה במידת הצורך – אינם מומלצים. חשוב למדוד את קצב הלב ( ניתן להשתמש בשעון דופק) במהלך יום גלישה ולהימנע מקטעים שבהם הדופק עולה בצורה תלולה.
לסיכום, סקי שלג עשוי להתאים לחולי לב, אך חשוב במיוחד לתת תשומת לב לדרגת הקושי של הפעילות, משכה, המצב הבריאותי של הגולש, אמצעי הזהירות, התזונה במהלך יום ארוך של גלישה ועוד.

יתר לחץ דם
לחץ הדם מאפשר לדם לזרום בעורקים מהלב לכל איברי הגוף, הלב כמשאבה מרכזית בגופנו מזרים את הדם לעורקים בעת התכווצותו ויוצר על ידי כך לחץ הניתן למדידה.
אחת ממחלות כלי הדם השכיחות היא "יתר לחץ-דם". לחץ הדם נקבע על ידי שילוב של גורמים רבים (כגון: התכווצות הלב, פעילות גופנית, מאמץ, מתח, עישון, עייפות, שינה וכדומה). שהחשוב שבהם הוא התנגדות היקפית של כלי הדם. הלחץ הגבוה קיים בזמן שיא ההתכווצות של שריר הלב.
זהו השלב שבו הדם מוזרם מהלב אל כלי הדם הגדולים. לחץ הדם בשלב זה קרוי הלחץ הסיסטולי, לעומת הלחץ הדיאסטולי, שהוא הלחץ הנמדד כשהלב בהרפיה (דיאסטולה).
העלייה בלחץ הדם מכבידה מאוד על תפקוד הלב. הלב נאלץ לפעול קשה יותר על מנת להמשיך ולהזרים את הדם בעורקים, שגם הם נאלצים לעמוד בלחצים גבוהים יותר. דפנות העורקים עלולות להתקשות ולפגוע בהובלת החמצן למוח, ללב ולאיברים חיוניים אחרים.
כשיתר לחץ-דם אצל אדם מסוים מלווה בעודף משקל, עישון, עודף כולסטרול, סוכרת או מחלות אחרות, הסיכון ללקות במחלת לב עולה בצורה משמעותית.
כמו-כן גורמים אלה מאיצים את התהליך של טרשת עורקים, המהווה גורם להתקפי לב ולשבץ מוחי.
פעילות גופנית מערערת את שיווי המשקל הפנימי של הגוף. הדבר בא לידי ביטוי בהעלאת קצב הלב ,טמפרטורת הגוף וקצב המטבוליזם.
כאשר הפעילות הגופנית מתייצבת ברמת קושי מסוימת, המערכות מתייצבות גם הן על רמת דרישה אנרגטית מתאימה ונוצר שיווי משקל פנימי אחר המתאים לדרגת קושי המאמץ ושונה מרמת המנוחה.
על רמת מאמץ חדשה זו אפשר לשמור לאורך זמן נתון (תלוי בכושר הגופני ובדרגת המאמץ) עד למצב של עייפות. המאמץ מופסק, ובתהליך התאוששות איטי חוזר הגוף לשיווי המשקל הפנימי ההתחלתי של המנוחה.
בפעילות גופנית, בהשוואה למנוחה, יש צורך לספק חמצן רב יותר ליצירת אנרגיה, בהתאם לרמת המאמץ, ולצורך כך מתגייסות מערכות שונות בגוף.
מערכת הלב וכלי הדם מניעה את הדם דרך מערכת של צינורות (כלי הדם), הדם מעביר את החמצן והמזון לכל תא וגם מרחיק פסולת.
לחץ הדם עולה בזמן פעילות גופנית מעל רמתו במנוחה. אצל הסובלים מיתר לחץ-דם, לחץ הדם הבסיסי הוא גבוה יותר ולכן במאמץ גופני יעלה יותר מאשר אצל בעלי לחץ-דם בערכים נורמאליים המבצעים אימון דומה.
חשוב לציין שבמהלך פעילות אירובית, בתחילתה אכן יעלה לחץ הדם, אך ככל שהאדם ימשיך באימון האירובי, לחץ הדם ירד מערכיו הבסיסיים עקב הרחבת כלי הדם – תרומה חיובית לאותם אנשים הסובלים מיתר לחץ-דם.
במצבים פתולוגיים יש להיוועץ ברופא. נטילת תרופות מסוימות תמתן את עליית לחץ הדם.
פעילות גופנית נכונה מסייעת לפיקוח על נטייה לעליית לחץ הדם במשך השנים אצל אנשים שלהם גורמי סיכון ללקות בו.
לפעילות הגופנית תרומה רבה במניעת יתר לחץ-דם והסיכון לחלות במחלה זו גדול אצל אנשים שאינם פעילים גופנית.
בביצוע פעילות גופנית בעומס גבוה (הרמת משקולות, מאמצים עצימים בעת ביצוע סקי שלג ועוד), לחץ הדם עולה לערכים גבוהים מאוד.
עלייה זו נגרמת בשל פעילות סטטית שבה הלחץ על כלי הדם הוא ממושך, חוסם את כלי הדם ומפריע לזרימת הדם. תופעה זו מסוכנת במיוחד לאוכלוסייה הסובלת מיתר לחץ דם ויש להימנע מהם.

סוכרת
מחלת הסוכרת הנה מחלה מורכבת ובעלת סיבוכים רבים המשפיעים על כל תחומי החיים של החולה. סוכר הנו מקור אנרגיה החיוני לתפקוד תקין של הגוף ותהליכי צריכתו וניצולו מבוקרים בקפידה רבה. מכירים שני סוגי סוכרת :
סוכרת מסוג 1 – שהיא סוכרת בה הגוף לא מייצר אינסולין ולכן תלוי באספקה חיצונית של אינסולין באופן תמידי.
סוכרת מסוג 2 – סוכרת זו מאופיינת בתגובה נמוכה של התאים לאינסולין ובשלבים מאוחרים יותר בייצור לא מספיק של אינסולין, או בשני הדברים גם יחד.
בסוג סוכרת זה עשוי החולה לקבל כדורים המגבירים את תגובת התאים לאינסולין, שמאפשרים את כניסת הסוכר מהמזון לתא ומונעים את הצטברותו בדם. אם ייצור האינסולין אינו מספק ייאלץ החולה להזריק אינסולין.
מחלת הסוכרת ותופעת היפוגליקמיה והיפרגליקמיה

היפוגליקמיה
זהו מצב בו רמת הסוכר בדם נמוכה מהרצוי ומתאפיינת ב: חולשה, הזעה קרה, תחושת רעב, רעד, דפיקות לב מהירות, הפרעות בראייה, כאבי ראש, סחרחורות ובלבול. כמו-כן עלולים להופיע כל הסימנים או רק חלקם. מצב זה עלול להיות מסוכן מאד לעיתים, עד כדי איבוד ההכרה.
היפרגליקמיה הנו מצב בו רמת הסוכר בדם גבוהה מהרצוי והדבר בא לידי ביטוי בעלייה ברמות הסוכר.
היפרגליקמיה מתאפיינת ב: תחושת צמא, השתנה מרובה, עייפות, טשטוש ראייה ותחושת נימול בגפיים. עלולים להופיע חלק מהסימנים או כולם.

סקי שלג לחולי סוכרת
פעילות גופנית מיטיבה במיוחד עם חולי סוכרת גורמת לשינויים חיוביים רבים ובעקבותיה סביר להניח שהחולה יזדקק לכמות פחותה של אינסולין או של כדורים לשם איזון רמת הסוכר, כך שאפשר יהיה להוריד את מינונם. מכיוון שסקי שלג הנו פעילות גופנית יש להקפיד על הדברים הבאים:
תזונה המאופיינת בשמירה קפדנית על איזון רמת הסוכר במשך כל היום ובמיוחד לפני, במהלך ואחרי הסקי. חשוב לבדוק את רמת הסוכר (באמצעות מכשיר הבודק את רמת הסוכר) לפני התחלת הפעילות הגופנית.
בפעילויות גופניות ממושכות רצוי לעצור ולבדוק רמת הסוכר (במיוחד בפעילויות שנמשכות מעל 60 דקות).
חשוב שחולי סוכרת במהלך הפעילות יצטיידו באופן קבוע בחטיפי אנרגיה (או כדורי גלוקוז) ובמקביל אם הפעילות ממושכת במיוחד חשוב להצטייד במכשור הרפואי הנדרש.

ההנחיות לאכילה ביום של גלישה:
אם רמת הסוכר בדם נמוכה מ- %mg100 לפני הסקי, יש לאכול חטיף לפני הפעילות.
אם רמת הסוכר הנה בין %mg140-100 לפני סקי השלג והאימון אורך מעל 60 דקות, יש לאכול כל 60-30 דקות של פעילות.
אם רמת הסוכר בדם הנה בין %mg250-140 לפני הסקי, והאימון אורך פחות מ- 60 דקות, סביר להניח שאין צורך באכילת חטיף לפני תחילת הפעילות.
אם רמת הסוכר בדם הנה מתחת ל- %mg100 במהלך הסקי, סביר להניח שיהיה צורך לאכול חטיף במהלך הפעילות.
לאחר הסקי יש להקפיד על אכילת פחמימות.
מצבים שבהם מומלץ להימנע מפעילות גופנית לחולי סוכרת הנם: בסמוך להזרקת אינסולין, כשרמות הסוכר גבוהות (מעל 250 מג'/דל'). כמו כן יש להימנע מהזרקת אינסולין לפלג גוף אותו מפעילים באופן מיוחד.

אסטמה
מחלה זאת מתבטאת בהיצרות נתיבי אוויר בגלל תגובת-יתר לגירויים מסוימים היוצרים דלקת. היצרות זאת של נתיבי אוויר היא הפיכה.
פעולות אלו מצמצמות את הקוטר של נתיבי האוויר והדבר מחייב את החולה להתאמץ לשם הכנסת אוויר והוצאתו. כשהמחלה נמשכת שנים רבות מופיעים שינויים מבניים בבית החזה המפריעים לתהליך הנשימה ובמקרים שבהם המחלה חריפה, ייתכנו בעיות גדילה.

התקף אסטמה ומאמץ גופני
אנשים עם אסטמה צריכים להקפיד על ביצוע פעילות גופנית סדירה, אך אם מתברר לחולה שמאמץ גופני מביא לתסמינים שונים, ייתכן שיהיה צורך להשתמש במשאף לפני הפעילות.
לסוג המאמץ עלולה להיות השפעה על חומרת התקף האסטמה. בפעילות שבה יש אוויר חם ולחות יחסית גבוהה, הסיכוי להתקף אסטמה קטן, בעוד שאוויר קר ויבש מעלה את הסיכוי להתקף.
שחייה ומשחק כדור מים מסווגים כענפי ספורט בדרגת סיכון נמוכה להתהוות התקף אסטמה היות שהאוויר שנשאף מעל פני המים לח.
לעומת זאת, ענפי ספורט כגון: רכיבה על אופנים, ריצה למרחקים ארוכים, וענפי ספורט המאופיינים בקור וביובש של האוויר הנשאף (כגון: סקי שלג) מעלים את דרגת הסיכון להתקף אסטמה.
במחקרים שבדקו את הקשר בין סוג המאמץ לחומרת התקף האסטמה שבעקבותיו, נמצא שריצה מביאה להרעה הרבה ביותר במצבו של חולה האסטמה. לעומת זאת שחייה גורמת להתקף בעוצמה הנמוכה ביותר.
לפיכך יש לזכור שסקי שלג אינה הפעילות הגופנית המומלצת לחולי אסטמה ומומלץ להיוועץ עם איש מקצוע הבקיא ברזי המחלה בטרם יוצאים לחופשת סקי.

אוסטיאופורוזיס
מחלה זו מתבטאת בירידה בצפיפות העצם ובמסתה. צורתה החיצונית של העצם ונפחה אינם מושפעים מהמחלה, אך המבנה הפנימי של העצם נעשה חלש, שביר ופגיע לשברים.
הירידה בצפיפות העצם הנו תהליך שלא נראה לעין. אין סימפטומים של כאבים בשלבים המוקדמים, עד אשר באופן פתאומי עצם יכולה להישבר אף מעמידה.
תרגילים המתבצעים כנגד עומס, כגון: גומיות, מכשירי כושר שונים, משקולות, משקל גוף, בן זוג ונוצר בהם עומס רב דיו על מערכת השלד והשרירים מעלים את כוחם של השרירים וגורמים להעלאת כמות המינרלים בעצם ועל ידי כך מקטינים את הסיכון לנפילה או לשבר.

חולי אוסטיאופורוזיס וסקי שלג
סקי שלג עלול שלא להתאים לחולי אוסטיאופורוזיס חמור בשל הסיכון לנפילות במהלך הסקי. קפיצות, זעזועים גדולים מדי, פיתולים פתאומיים של עמוד השדרה (שכיחים בסקי שלג), תנועות פתאומיות ותנועות מתפרצות עלולים שלא להתאים ללקים במחלה זו.
לסיכום ניתן לומר שסקי שלג הנה פעילות מהנה, אך מומלץ להמליץ עליה בהסתייגות במקרים שלוקים במחלה. מומלץ שתתבצע הכנה גופנית ייחודית לסקי במיוחד ללוקים במחלה זו, מכיוון שהסיכוי לנפילות (במיוחד לגולשים שאינם מיומנים) ונטייה להיפגע בשל כך – גבוהים.
למותר לציין שלתזונה עשירה בסידן חלק מרכזי מדרכי הטיפול במחלה וחשוב שגם במהלך חופשת הסקי לצרוך מזונות העשירים בסידן כגון:
סיכום, ניתן לומר שפעילות גופנית לחולי אוסטיאופורוזיס מומלצת, אך צריכה להתבצע בהתאם לחומרת המחלה בתוספת תזונה מתאימה המומלצת על ידי איש מקצוע.

סיכום
סקי שלג מהווה פעילות גופנית ולפיכך מצריך התייחסות מתאימה לגולשים הלוקים במחלות שצוינו. חוסר הקפדה, זלזול והתארגנות לקויה עלולים להביא להרעה במצב הבריאותי ואף בסוגי מחלות מסוימים לאובדן הכרה ומוות.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון