הכל על הרזייה ודיאטה: איך לרזות 5 קילו בשבוע ולהישאר בחיים

08.03.2015 | מירב קרמין

השבוע קראתי כתבה על בחורה בארה"ב שביצעה שינוי מדהים באורח חייה, ולאחר אין-ספור דיאטות שבעקבותיהן היא העלתה את הכל חזרה עם ריבית, החליטה לעשות שינוי אמיתי, ובסוף התהליך גם זכתה בתואר מלכת היופי: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4098481,00.html

השינוי האמיתי שלה, לפי דבריה, הגיע כאשר הכניסה לחייה מודעות לאכילה בריאה ופעילות גופנית. נשמע כמתכון מנצח להרזיה בריאה וגם לשמירה על התוצאות ההרזיה לטווח ארוך, נכון? אז למה כל כך קשה ליישם את העצה ה"פשוטה" הזו ועדיין אנחנו מחפשים את דיאטת הפלא בעיתונות או באתרי אינטרנט פופולריים שממליצים לצרוך מרק כרוב כל ערב, או פרוסת לחם קל מרוח שכבה דקה של גבינה לבנה 0% בבוקר? תסלחו לי, אבל מאכליים כאלה, כמו גם העצות מסוג זה וכל הדיאטות – נשמעים לי דוחים, ואני לא מאמינה שאפשר להצליח עם דיאטה כזו יותר מיום אחד. ובכלל עם דיאטה. אני לא מאמינה בצום או הגבלות קשות במזון או תפריטים שמכתיבים לנו מה נאכל בבוקר, צהריים וערב.

במהלך חיי התנסיתי במגוון עצום של דיאטות, דיאטת צום, דיאטות דלת שומן, דיאטת חלבונים עם כמות מזערית של פחמימות, שבעקבותיהם חוויתי עייפות, עצבנות וכל התופעות הלא – נעימות, שרק עכשיו אני מבינה שקרו בגלל הדיאטות ההרסניות. ברוב המקרים העליתי את הכל בחזרה ברגעי השבירה,כשהגוף רצה משהו טעים לנשמה ו"משהו קטן" נגמר באכילת המקרר ובעקבות זאת באו רגשות אשם, שנאה עצמית והגבלות חדשות במזון, "הידוק החגורה". מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו, והחיים נראים ללא-מוצא. ובנוסף, התאמנתי בחדר כושר, למרות הסחרחורות תמידיות, והייתי נחושה במטרה. עכשיו זה נראה לי כמו סרט רע. וכשהייתי על הקרשים מבחינה מנטלית, כי לא קיבלתי תוצאות שרציתי, ואולי היו תוצאות – אבל הם באו על חשבון הספונטניות והנאה, אז מה זה שווה ואיך אפשר להתמיד ככה? ואז הגיעה התובנה שאני בעד החיים הטובים, אני רוצה להעניק האהבה – לעצמי ולסובבים, משפחה, בעד החופש בחירה. התחלתי בשינוי הדרגתי, שחרור מחשבתי. התחלתי ללמוד לאהוב את הגוף שלי, כמו שהוא, וגם ללמוד להקשיב לו, והגוף החזיר לי בחזרה באותו מטבע – במלוא האהבה. פתאום היתה סינרגיה בינינו, שידרנו על אותו גל.

התחלתי לשאול את עצמי: מה בא לי לאכול, מתי, באיזה כמות ולמה דווקא את זה. בא לי – אני אוכלת. לא בא לי – אני לא אוכלת. הענקתי לעצמי חופש בחירה. בהתחלה החופש הזה לבחור הוא מפחיד. אנחנו מפחדים מהרצונות והחשקים שלנו לאוכל, הרי מה יקרה אם נגזים? מפחיד לאכול מה שבא לנו, בלי הגבלה כלשהי מ"למעלה": האם זה יותר מדי, ואם זה פחות מדי, ואולי אני אשמין, אולי אני אאבד רסן? שאלות מטרידות. אבל באופן מדהים, הגוף יודע מה הוא צריך וכמה.

אני לא בדיאטה וטוב לי!

שואלים אותי הרבה מה אני אוכלת ומה הדיאטה שלי. היום אני אוכלת מה שבא לי, מתי שבא לי, בשעה שבא לי, ובכמות שבא לי ואני נהנית מהאוכל! אני מתאמנת באופן קבוע, אבל אימונים שלי הרבה יותר ממוקדים וקצרים ממה שהיו פעם, בתקופות של הדיאטות. הכי מדהים, שבתקופה שאני לא בדיאטה, ואוכלת מה שבא – ירדתי בהיקפים ובאחוזי שומן הרבה יותר מאשר בכל תקופה של כל דיאטות יחד! עכשיו אני אוהבת את הגוף שלי, אוהבת איך שהוא נראה, אני מרוצה מהחיים וגם עוסקת במקצוע שאני אוהבת: חיוך פשוט לא יורד מהפנים שלי. חיים שלי מלאים באהבה ובחופש בחירה.

להלן מספר עצות שלי לתזונה נבונה:
•להקשיב לגוף – מה באמת בא לכם לאכול ומה לדעתכם גופכם צריך. הרבה פעמים אכילה נובעת ממה שאנחנו רואים שאנשים אחרים אוכלים ולא בהכרח מרצונות שלנו.
•לאכול ארוחות קטנות כל 2-3 שעות – כך תשמרו על רמת שובע קבועה ולא תגיעו למצבי רעב קיצוניים. בהתחלה היה לי מוזר לאכול ארוחה קטנה ופחדתי להגזים או לאכול מעט מדי. עם הזמן הגוף לומד לתת בכם ביטחון, ולא לאגור, וכך אתם תלמדו את הכמויות הנכונות לגביכם באופן אישי.
•לספק לגוף את מה שהוא באמת צריך – לאכול מזונות איכותיים, שמספקים את חומרי בניה הדרושים לתפקוד תקין של הגוף – פחמימות מלאות וטובות (לא ריקות), חלבונים איכותיים, ירקות ופירות (ויטמינים ומינרלים), שומנים איכותיים (חשובים למערכת העצבים ומערכת הורמונלית), שתיית מים מספקת.
•להתחיל כל ארוחה עם סלט או ירקות טריים – מרגיע את תחושת רעב ומכין את הקיבה, מונע "התנפלות" על האוכל, וגורם לאכילה יותר מבוקרת.
•לאכול לאט – עדיף 10 פעמים ללעוס מאשר 10 פעמים לנגוס.
•להבחין בטעם ובמראה – לאכול בביסים קטנים, ללעוס טוב (זוכרים איך תמיד אמה אמרה לנו לספור בכל לעיסה עד 20?), להינות ממראה של האוכל שאנחנו אוכלים, להינות מהטעם. הרבה פעמים אנחנו אוכלים ליד הטלויזיה או מחשב, אוכלים מהר ולא זוכרים מה אכלנו, כמה, ומה היה טעם של האוכל. כמובן, שלא שבעים מאכילה כזו.
•לא להתפוצץ בארוחה – לבחינו ותלמדו מהתחושות וההרגשה שלכם לאחר הארוחה, איזו כמות היא האופטימלית עבורכם ואיזו הרגשה מאכלים מסויימים גורמים לכם. האם זו תחושה קלילה, טובה, המשרה מצב רוח מרומם ? – כנראה שגופכם מרוצה ממאכל שהכנסתם. האם זו להפך,תחושה כבדה, עייפות, הרגשה של גואל ממה שאכלנו ? – אולי עדיף להימנע ממאכל כזה בעתיד, כי מי אוהב להרגיש כבד ומחוסר כל כוח אחרי ארוחה שאמורה להטעין אותנו באנרגיה?
•תזכרו, אנחנו זה מה שאנחנו אוכלים, וכך אנחנו גם נראים.
•לפרגן ולפנק את עצמינו – נגיד, אתם אוהבים מושבעים של גלידה ומטעמי הירידה במשקל לא יכולים להרשות גלידה כל יום – תרשו לעצמכם פעם בשבוע כפרס ופרגון עצמי על הישגים במהלך השבוע, ותשתדלו שזו תהיה הגלידה הכי טובה שיש, בגלידריה הכי טובה שיש ואל תחסכו: תזמינו אותה בדיוק כמו שחלמתם, לא לחסוך בכלום: עם בא לכם 3 כדורים של גלידת שמנת בגביע וופל, לא להתפתות לגלידות דלות שומן וסורבה בכוס נייר- תלכו עם מה שהגוף שלכם מבקש. אבל: תמצאו לזה זמן מיוחד, והקדישו את הסיטואציה להנאה שלכם נטו: תאכלו לאט, תבחינו בטעמים, ריחות, תחושה גופנית מהאכילה, תהנו ממראה האוכל, תתענגו מכל ביס. .. ת-ה-נ-ו !!!
•לעסוק בפעילות גופנית שאתם נהנים ממנו, באופן קבוע, כדרך חיים.
•לאכול אוכל אמיתי – רצוי לא לצרוך מוצרי דיאט, שמהנסיון שלי, גורמים דווקא לתוצאה הפוכה. למשל, אני אוכלת מוצרי חלב באחוזי שומן נורמליים בכמויות סבירות, מה שבא לי ומה שאני אוהבת: יוגורט 5 % שומן, גבינה צהובה איכותית (ולא דיאטטית ומופחתת שומן), גבינת בופאלו או עיזים למריחה 5-30 % שומן, תלוי מה בא לי, חלב 3% בקפה ההפוך (לא דל-שומן). לחם – מלא (ולא קל ופריכיות אורז למיניהן). חמאה – לפעמים אם ממש בא לי פעם בחודש (ולא מזולות, מרגרינות ותחליפים), שמנים איכותיים – זית, שומשום, טחינה – כל יום, שוקולד מריר איכותי (לפעמים כשהנפש מבקשת), פסטה (מקמח מלא כי טוב לי וטעים לי ככה). גם את הקפה ההפוך שלי אני ממתיקה כפית סוכר ולא בסוכרזית. תה אני שותה ללא סוכר, כמו כן גם האספרסו. נשמע פרדוקסלי ומצחיק שבתקופה של הדיאטות נמנעתי מכל אלה, וצרכתי הכל דל ודיאט – ועדיין הייתי עם אחוזי שומן יותר גבוהים. כשעברתי לאוכל נורמלי, לא-דיאט – באופן טבעי הגוף שלי הסתפק בכמויות קטנות יותר, ולא עליתי במשקל מהמעבר אלה להפך, ירדתי!

אני מאחלת לכל מי שמחפש את הדיאטת הרזיה הבאה, למצוא את השקט הפנימי ואת הרוגע בנוגע למה שאתם אוכלים ולעסוק בפעילות גופנית, ופשוט להינות, כמוני.

אני אשמח לשמוע תגובות וגם הסיפורים שלכם, איך אתם מתמודדים עם הסוגיות הקשורות במזון או דיאטה, ואיך אתם מצליחים לשמור על משקלכם.

שיהיה לכם סופשבוע מלא אור, אהבה, רוגע ואושר, ובעיקר הנאה!

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון