אימון עיסקי – איך עושים מספורט קריירה?

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מאת: ד"ר איתי זיו

 

המודעות הגוברת והולכת לבריאות מחד, והעלייה בתוחלת החיים מאידך, יגרמו בעתיד לפריחה משמעותית במקצועות בתחום הספורט ו"החיים הטובים". יש כיום ביקוש רב למדריכי כושר ומספר המשתמשים במדריכים אישיים נמצא בעלייה תלולה.
מסתבר שבארה"ב בשנה האחרונה (2008) חלה עלייה של 26% בביקוש למדריכי פילאטיס, יוגה וחדר כושר!

כיום ניתן לראות יותר אנשים הבוחרים לעשות קריירה באמצעות עיסוק באחד ממקצועות הספורט ולמעשה משלבים תחביב עם מקצוע. אחרים משתמשים בספורט כקריירה שנייה ולא עיקרית. כך ניתן להבחין בעו"ד שעובד במשרה חלקית כמדריך כושר אישי, רופא מרדים בבית החולים שאחת לשבוע מדריך בחדר הכושר השכונתי, פיזיותרפיסט שהנו גם מדריך כדורגל ודוגמאות נוספות אחרות.

אחד ממאפייני תהליך ההכשרה של מדריך כושר הנו משכו הקצר יחסית. מדובר על לימודים של שנה (אקדמאית – כ- 8 חודשים) בה לומדים בדרך כלל בה. בחלק ממקצועות הספורט לומדים אף יותר – שנתיים עד שלוש (לדוגמה: יוגה).
במספר לא מבוטל של מועדונים עובדים לעתים מדריכים שמשכורתם גבוהה משמעותית מהמקובל במשק וזאת גם בשל התפקידים הנוספים ש'הופיעו' בתחום בשנים האחרונות לרבות: מנהלים מקצועיים, מנהלי משמרת, מנהל קשרי לקוחות, מנהל תחום סטודיו, מנהל מועדון כושר, מנהל רשת מועדונים, מנהל מרכזי כושר במקומות עבודה ועוד.

כשמדובר במדריכי כושר יש להפריד בין מדריך סטודיו לדוגמא: מדריך יוגה, פילאטיס, מחול אירובי, קיק בוקס וכדומה, לבין הדרכה בחדר הכושר. במקרה של הדרכה בחדר הכושר השכר המשולם נמוך ונע בין 26-19 ₪ בממוצע וההתמקדות הנה בעיקר באימונים אישיים שהמדריך מעביר במועדון לא בשעות עבודתו במשמרת, אך כשמדובר במדריכי החוגים השונים השכר גבוה משמעותית ונע בין 200- 80 ₪ לשעה (ישנם אף מדריכים מסוימים שמקבלים למעלה מ- 250 ₪ לשיעור) והדבר תלוי במקצועיות המדריך, הוותק בתחום, מקום העבודה ועוד.

 

על מנת לפתח קריירה מצליחה בתחום הדרכת הכושר ולהתמיד בה לאורך שנים חשוב להקפיד על הדברים הבאים

  • מקום העבודה – חשוב במיוחד ומשפיע רבות על ההצלחה בתחום. מקומות עבודה שמעודדים את המדריכים בצורות שונות, מסבירי פנים, הוגנים, מגובשים חברתית, עורכים השתלמויות מקצועיות מפעם לפעם – גורמים ללויאליות רבה מצד המדריך, הרגשה של בית ועוד.
  • לימודים בתחום – חשוב שהמדריך יתקדם בתחום וילמד דברים נוספים באמצעות האינטרנט, השתתפות בכנסים והשתלמויות, קורסי המשך וכדומה. באמצעות כך הוא מרחיב את ידיעותיו בתחום ובעתיד הקרוב (לעיתים שנה או שנתיים) יוכל הוא לדרוש (ולקבל!) שכר גבוה יותר עבור עבודתו.
  • רמת המדריכים במועדון הכושר – במידה וההדרכה הנה במועדון כושר או קנטרי, מתנ"ס וכדומה, לרמת המדריכים השפעה רבה על ההתקדמות בתחום. ממדריכים טובים ניתן ללמוד, ומסתבר שישנם מספר מועדוני כושר בערים שונות ובפריפריה המאופיינים במדריכים מעולים מהם ניתן ללמוד לא מעט וכמובן – להתקדם בתחום.
  • יזמויות –יש מקום ליזמויות בתחום הפעילות הגופנית שבמקרים רבים מצליחות. לדוגמה: הקמת מרכז שכונתי קטן לאימונים אישיים, שותפות באחוזים מסוימים במועדון כושר או סטודיו, פתיחת חברה קטנה לאימונים אישים (במקרה זה מעסיקים מדריכים אחרים), ליווי קבוצות הליכה בתשלום, הדרכה בחוגים שונים באופן פרטי, מכירה של מוצרים שונים בתחום הספורט לרבות: ציוד קטן, תוספי מזון, אביזרים, שעוני דופק (שכיח במיוחד שמדריכים מוכרים מוצרים שונים ברשתות הכושר הגדולות). ניתן לחבור עם איש מקצוע כגון: דיאטן קליני מצליח או פיזיותרפיסט ולחשוב על שיתוף פעולה בין הצדדים.
  • אתר אינטרנט – כיום עלות הקמת אתר אינטרנט לא גבוהה יחסית ואף ישנם מספר אתרים בהם המדריך יכול לפתוח אתר משלו בתוך אתר גדול אחר וליהנות מכמות החומרים והחשיפה שיש לאתר. במקרה זה המדריך מקודם אישית באמצעות האתר והדבר בהחלט עשוי להתבטא בשכר גבוה יותר בהמשך הדרך.
  • גיוון האימונים על בסיס קבוע – חשוב לגוון את האימונים בכלל והאימונים האישיים – בפרט. הן על מנת שהמתאמן יתקדם בצורה משמעותית יותר וישיג את מטרת האימון, והן שהמדריך לא יישחק ולא יעביר אימון משעמו ומונוטוני, כי הדרך מנקודה זו ועד קטיעת הקריירה בשל חוסר עניין – קצרה.
  • לימודים בתחום אחר – כיום הצלחה במרבית התחומים הקיימים מצריכה גם רקע בשיווק, פרסום ואף יחסי ציבור. אם כך, לימוד של תחומים אלה יסייע רבות להצליח בתחום.
  • השאיפה להתקדם בתחום – ניתן להתמקצע כיום בתחום הפעילות הגופנית. ישנם סוגי מקצועות שונים כגון: מדריך כושר אישי, מנהל מקצועי, יועץ כושר ברשתות הכושר, מנהל מועדון, קואצ'ינג (מאמן) לאורח חיים בריא, מנהל רשת מועדונים ואף מרצה בתחום הפעילות הגופנית באחד מבתי הספר הקיימים בישראל. התקדמות בתחום בהחלט תסייע למנוע שחיקה צפויה לאחר שנים של עבודה ללא העלאה בשכר או עניין בתחום העיסוק. נוסיף ונאמר שהתקדמות גם מלווה, במרבית המקרים, בהערכה של האנשים עימם הנך בא במגע במהלך העבודה.

 

*ד"ר איתי זיו – סגן מנהל בית הספר שיאים במרכז הבינתחומי לספורט באוניברסיטת תל אביב, מנהל תחום קורסי מדריכים למועדוני בריאות וכושר. לאחרונה הוציא לאור את הספר (אנציקלופדיה) בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון