איך רמות טסטוסטרון נמוך קשורה לבריאות כללית של גברים

05.03.2015 | מירב קרמין

 

מחקר מקיף בדק את רמות טסטוסטרון ביחד עם מצב בריאותי לאורך הדרך של קבוצת מדגם גברית, וכעת הם חושפים קשרים בין מצבים בריאותיים לרמות טסטוסטרון.

 

נמצא שסוכרת, תסמונת מטבולית, השמנת יתר ולחץ דם גבוה כולן קשורות למחסור בטסטוסטרון. רמות נמוכות של טסטוסטרון אינן ידועות כגורם לבעיות בריאותיות אלו, ובכל זאת, הקשרים בין רמות הנמוכות של טסטוסטרון ומצבים רפואיים אחרים מעניינים ושווים מבט.

 

האם טסטוסטרון נמוך מרמז על בריאות לקויה?

בשנים האחרונות, חוקרים שמו לב לקשרים כלליים בין רמות נמוכות של טסטוסטרון ומצבים רפואיים אחרים. אחד הראה כי ב 2,100 גברים מעל הגיל 45, סיכויים שיש רמות נמוכות של טסטוסטרון היו:

  • פי 2.4 גבוהים יותר עבור גברים שמנים
  • פי 2.1 גבוהים יותר עבור גברים עם סוכרת
  • פי 1.8 גבוהים יותר עבור גברים הסובלים מלחץ דם גבוה

 

מומחים אינם משוכנעים בכך שרמות נמוכות של טסטוסטרון גורמות לתנאים אלה. למעשה, זה יכול להיות הפוך. כלומר, גברים עם בעיות רפואיות או אלו שנמצאים בבריאות כללית ירודה יכולים לפתח רמות נמוכות של טסטוסטרון.

 

מחקר הקשר בין כמה מצבים בריאותיים אחרים וטסטוסטרון נמוך הוא מתמשך.

לא נבדק במחקר אבל ניתן להניח ששגרת אימונים קבועה עם מאמן כושר אישי כיוון שמפחיתה בעיות רפואיות גם מייצבת את רמות הטסטוסטרון.

 

קשר בין סוכרת ורמות נמוכות של טסטוסטרון מבוסס היטב. לגברים עם סוכרת יש סיכוי גבוה יותר לרמות נמוכות של טסטוסטרון. וגברים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון נוטים יותר מאוחר לפתח סוכרת. טסטוסטרון עוזר לרקמות הגוף להשתמש ולקחת יותר סוכר בדם בתגובה לאינסולין. אצל גברים עם רמות טסטוסטרון נמוכות יותר יש לרוב התנגדות לאינסולין: הם צריכים לייצר יותר אינסולין כדי לשמור על רמות סוכר נורמליות בדם.

 

למחצית מהגברים בעלי סוכרת יש רמות נמוכות של טסטוסטרון, כאשר נבדקים באופן אקראי. עדיין נדרשים מחקרים נוספים, אך מחקרים לטווח קצר מראים שתחליף טסטוסטרון יכול לשפר פלאים את רמות הסוכר בדם ולהשפיע לטובה במקרים של השמנה אצל גברים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון.

 

השמנת יתר ורמות נמוכות של טסטוסטרון קשורה בחוזקה. גברים עם טסטוסטרון נמוך מאוד גם נוטים יותר להשמנה. וזאת עוד סיבה להתחיל אימוני כושר עם מאמן כושר אישי כמו כן, השמנת יתר מפחיתה את רמות הורמון המין גלובולין, חלבון הנושא טסטוסטרון בדם. והתוצאה היא שוב, פחות טסטוסטרון.

 

ירידה במשקל באמצעות פעילות גופנית יכולה להעלות את רמות הטסטוסטרון.

 

תסמונת מטבולית היא שם למצב שכולל נוכחות של רמות חריגות של כולסטרול, לחץ דם גבוה, השמנה, היקף מותנים וסוכר גבוה בדם. תסמונת מטבולית מעלה את הסיכון להתקפי לב ושבץ.

 

מחקרים מראים כי גברים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון נוטים יותר לפתח תסמונת מטבולית.

סימפטומי טסטוסטרון נמוכים כוללים

  • דחף מיני נמוך
  • תפקוד לקוי
  • עייפות
  • קושי להתרכז
  • דכאון
  • נרגנות
  • תחושה קלושה של שלווה

טיפול ברמות טסטוסטרון נמוכות הוא באמצעות רופא ויכול להיות מופרש לגוף דרך מדבקה, בג'ל שנמרח ישירות על העור, לוח זעיר קטן שנמצא בחלל הפה ומפריש בקביעות הורמונים ועל ידי זריקות במקרים מסוימים.

 

מה אפשר לצפות מטיפול בטסטוסטרון? זה בלתי אפשרי לחזות, כי כל אדם הוא שונה. גברים רבים מדווחים שיפור ברמת אנרגיה, חשק מיני. טסטוסטרון גם מגביר את צפיפות עצם, מסת שריר, ורגישות לאינסולין באנשים מסוימים.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון