סליקורניה – תחליף מלח משובח

27.03.2018 | מירב קרמין

סיון לי סרבר

 

כולנו יודעים שמלח זה לא בריא

אחד הדברים הראשונים שתמיד נשמע עליהם בדיאטה הוא "להפחית מלח" ובצדק – אמנם נתרן זה מינרל חשוב ודי מרכזי.
עדיין.. אנו צורכים ממנו הרבה יותר מידי, מה שגם מעכב ירידה במשקל וגם לא בריא. ברוב המאכלים שלנו יש מלח בהרבה מעל הכמות היומית המומלצת כאשר בחלק מהמוצרים שאנו צורכים אנו אפילו לא חושבים על תוספת המלח שקיימת בהם, וכך אנו מגיעים לכמויות אסטרונומיות שמזיקות לנו ומעכבות את הירידה במשקל (ולא תמיד אנו יודעים לשים את האצבע על הבעיה שמקורה במלח).
על פי המלצת משרד הבריאות, עלינו לצרוך עד כפית אחת ביום של מלח שולחן, אך כמובן שדבר זה רחוק מהמציאות אצל רובנו.

לאיזו קבוצת אנשים אתם משתייכים?

יש לסייג את ההמלצות בנוגע למלח, הן מתייחסות בעיקר לצרכני מזון מעובד. לאנשים שחלק גדול מהתזונה שלהם נשען על מזון ארוז בקופסא, אוכל מוכן, אוכל קפוא, שימורים, והכי גרוע.. חטיפים. בחטיפים יש את כמויות המלח והשמן הגדולות ביותר.
אם אתם שייכים לקבוצת אנשים שרוב התזונה שלה מושתתת על מזון טרי, על בישול ביתי – אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם. ככל הנראה שלא תזדקקו להמלצות תזונה או הגבלות תזונה ואתם יכולים להמליח את התבשילים שלכם כאוות לבכם וטעמכם.
כמובן שכדאי לכם להמשיך לקרוא איך לצרוך יחד עם המלח מגוון אדיר של מינרלים וחומרים מזינים.

למרות שאנו יודעים זאת, לעיתים קשה לנו להיפטר מההרגל המגונה להמליח את האוכל שלנו

טעם הוא דבר נרכש, ואם התרגלנו לאכול מלוח, יהיה לנו קשה לוותר על ההמלחה. וזה רק בבישולים הביתיים שלנו – מה לגבי המוצרים המוכנים שאנו קונים? טוב, עליהם בכלל מומלץ לוותר… אבל בואו ננסה לשלוט לפחות במה שכן אפשר. תכירו את הסליקורניה! התחליף הטבעי למלח השולחן המוכר.

תכירו את סליקורניה

הסליקורניה גדל באופן טבעי ליד הים, והוא זה שאחראי על מליחותו. הצמח הוא ממשפחת הסלקיים והוא נפוץ בעיקר באירופה, טורקיה ובארצות הברית. במדינת ישראל הוא גדל באזור ים המלח ובעתלית. את הצמח ניתן לאכול טרי, כמו שהוא, להוסיפו לסלט או להשתמש בו כבמלח רגיל בתבשילים. ניתן גם לייבש ולטחון אותו וכך להמליח עמו מאכלים שונים. בחו"ל נוהגים להגיש אותו במסעדות יוקרה, אך בארץ הוא עוד לא מאוד נפוץ. הוא הגיע לישראל לאחר שנים של מחקר במשרד החקלאות בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון. לאור הצלחת האקלום של הצמח בארץ, מתפתח בימים אלו ענף מסחרי וכנראה שבקרוב אנו נשמע על הצמח הזה יותר ויותר.

הסליקורניה מכילה 7% נתרן (לעומת 36% נתרן במלח רגיל) ויש בה גם סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום, ויטמין A ו-C וגם ויטמינים מקבוצת B. את הסליקורניה ניתן לגדל לבד בבית ולאכול מעליו הטריים וניתן גם להשיגו במשתלות. הצמח בעל עמידות גבוהה ומתאים לגידול גם בטמפרטורות נמוכות וגם לחשיפה לשמש לאורך כל שעות היום.

ועוד קצת נתונים מעניינים על הצמח: פירוש שמו ביוונית הוא "צמח מלח" ובעברית הוא נקרא "פרקן עשבוני". זהו צמח חד שנתי בעל עלים בשרניים והוא פורח ונאסף בחודשים אוגוסט-ספטמבר.

ניתן להשיג עציץ סליקורניה במשתלות

אם אתם לא בעניין גננות

תעברו למלח ורוד!
מלח ורוד שנחצב בצורה נאותה ובתנאים טובים ישירות ממחצבות בהרי ההימלאיה ובפקיסטן מכילות כמויות אדירות של מינרלים. מגוון אדיר של 83 סוגים שונים של מינרלים.

בגרם אחד של מלח יש 500 מק"ג של יוד

 

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון