תוספי תזונה לספורטאים – עיקרי הברזל

27.09.2018 | מירב קרמין

 

זה לא רק ספורט

כספורטאים, אתם ודאי יודעים ש-practice makes perfect ושאין תמורה ללא השקעה. בינינו? זה ממש לא רק ספורט. עבור רבים הספורט כבר מזמן לא מהווה עבודה אלא הנאה טהורה שתגמול עצום בצידה: זה גם שמחת חיים, מצב רוח מרומם, אופטימיות ובריאות איתנה.

רק מי שניסה להפסיק את הפעילות הגופנית לתקופה מסוימת, מתחיל להבין עד כמה היא חיונית לקיום אורח חיים בריא ואופטימלי. אז מה חשוב לדעת עליהם?

 

ויטמינים שקיימים בגופנו באופן טבעי

רבים סבורים שתוספי מזון לספורטאים ותוספי מזון בכלל עשויים מרכיבים זרים לגוף האנושי. זו היא טעות הנפוצה בקרב רבים, ולא רק בין ספורטאים. הלכה למעשה, תוספי המזון המיועדים לספורטאים כוללים חלבונים וויטמינים, מינרלים ואבות מזון חיוניים אחרים. בשל האנרגיה הרבה שגוזלת הפעילות הגופנית מהאדם, נוצרים חסרים משמעותיים הגורמים לחולשה, חוסר ריכוז והפרעות שינה. אלו בתורם, יוצרים מעגל בלתי פוסק של מחסור הפוגע באיכות החיים ומביא לחוסרים גדולים יותר.

 

הכל עניין של איזון

כמו בכל דבר טוב בחיים, גם בנטילת תוספי תזונה איזון הוא מילת המפתח. ספורטאים רבים מתחבטים בשאלות כמו: כמה תוספי תזונה עליי לקחת? אילו תוספים לקחת ומתי? מאילו תוספים להימנע? האם באמת חשוב לקחת את כל התוספים הללו? שאלות אלו ואחרות מעסיקות ספורטאים רבים.

כדי להתחיל בצורה נכונה, חשוב לקבוע פגישה מסודרת עם תזונאי מומחה לספורט ולקבל את ההנחיה הראשונית. כל אדם זקוק למינון שונה של תוספי תזונה ואין כלל נכון אחיד לכולם. המינון תלוי במסת הגוף, באורח החיים, באופייה של התזונה, במספר שעות השינה שאדם ישן ועוד.

 

הכל מתחיל ונגמר במשפחה

על פי הכנס השנתי של ה-ACSM (החברה האמריקאית לרפואת ספורט) שנערך מדי שנה בסן פרנסיסקו, ישנה חלוקה ברורה של תוספי תזונה על פי משפחות. בעוד שישנם תוספי תזונה שלא רק שהם חשובים, הם גם חיוניים לספורטאים, ישנם תוספים שיכולים להיות אפילו מסוכנים. איך יודעים? לפי משפחת התוספים:

קבוצה A –  קבוצת תוספים יעילים וחיוניים לספורטאים, שיעילותם הוכחה מחקרית. קבוצה זו כוללת משקאות ספורט, ג'ל אנרגיה, חלבון מי גבינה, תוספי סידן, תוספי ברזל, מולטי ויטמינים, מולטי מינרלים, ויטמין D, תחליפי אלקטרוליטים, קריאטין, ביקרבונט ועוד.

קבוצה B – קבוצה זו כוללת רכיבים שנחקרו אבל לא הוכחו באופן חד משמעי כמסייעים או כמזיקים. קבוצה זו כוללת נוגדי חמצון, קרניטין, β אלאנין, ביופלבנואיד, נוגדי דלקות ופוליפנולים אחרים.

קבוצה C –  קבוצה C כוללת מוצרים ורכיבים שיעילותם לא הוכחה או שאינה משמעותית. קבוצה זו כוללת את מרבית המוצרים הנמכרים כיום בשוק המסחרי וכוללת אף מוצרים שיכולים לפגוע בספורטאים כאשר הם נצרכים בריכוז גבוה. אלו כוללים ריבוז, קו אנזים 10Q, כרום פיקולינאט, אינוזין ועוד.

קבוצה D –  קבוצה D כוללת ויטמינים ותוספים אסורים לשימוש על ידי ספורטאים ויכולה אפילו לגרום לזיהומים. קבוצה זו כוללת אפדרין, סטרינכנין, סיבוטראמין, פרו הורמונים ומאיצי הורמונים אחרים.

תן לנו לתכנן את האימון המתאים לך ביותר

קבע אימון